پنج شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ ۰۵:۲۹
در رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش
۱۹ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۴۶
سنجش و ارزشیابی
نگاهی به سنجش و ارزشیابی به‌عنوان جزء تفکیک‌ ناپذیر فرایند یاددهی‌ـ یادگیری عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره فصلنامه رشد آموزش فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش منتشر شده است

  نویسنده در ابتدای مقاله به سه نوع سنجش اشاره کرده است:
۱. سنجش یادگیری
۲. سنجش به‌عنوان یادگیری
۳. سنجش برای یادگیری.

در توضیح سنجش برای یادگیری می‌خوانیم: «سنجش برای یادگیری در طول فرایند یادگیری طراحی و اجرا می‌شود. این نوع سنجش برای دستیابی هر یادگیرنده‌ای به درکی روشن طراحی می‌شود؛ به‌گونه‌ای که آموزش‌دهندگان بتوانند درباره آنچه که قادرند برای کمک به یادگیرندگان انجام دهند، تصمیم بگیرند. با توجه به اینکه یادگیرندگان بهروش‌های مختص به خودشان یاد می‌گیرند، در عین حال الگوهای ارتباطی و پیش‌فرض‌های قابل پیش‌بینی وجود دارند که برخی از یادگیرندگان ممکن است در طول سفر یادگیری (از شروع تا خبرگی) آن‌ها را تجربه کنند.»


در ادامه مقاله نویسنده به اصول ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اشاره کرده است.



نویسنده: احمد شریفان، کارشناس ارشد سنجش و اندازه‌گیری
کلیدواژه‌ها: فرایند یاددهی-یادگیری، سنجش به‌عنوان یادگیری، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، نگاه به سنجش

 

 

 

* دسترسی به متن کامل مقاله

 

منبع: فصلنامه رشد آموزش فنی ‌و حرفه ‌ای و کاردانش، شماره ۵۱، بهار ۱۳۹۸ |
تعداد بازدید : ۳۱
کد خبر : ۲,۹۴۴