عکس رهبر جدید
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۱:۵۷
لزوم افزایش ساعت هنر در مدارس
گفت‌وگوی «رشد آموزش هنر» با استاد «علی سجادی»

استاد علی سجادی، دبیر بازنشسته‌ی هنر در شهر اسدآباد همدان است. وی که یکی از مؤسسان انجمن خوش‌نویسان اسدآباد است در گفت‌وگویی با مجله‌ی رشد آموزش هنر، ساعت کلاس هنر در مدارس را کم دانست، به‌طوری‌که به عقیده‌ی وی، دانش‌آموزان طی پنج سال دوران ابتدایی و راهنمایی، پیشرفت درخور ملاحظه‌ای در زمینه‌ی خوش‌نویسی پیدا نمی‌کنند.
این مدرس خوش‌نویسی ضمن تأکید بر کم بودن ساعت کلاس هنر در مدارس، در رابطه با راه‌های ارتقای سطح کیفی هنر خوش‌نویسی گفت: «باید به کلاس‌های هنر اهمیت بدهند. سال‌ها است که زنگ هنر در مدارسی که دبیر هنر ندارند، به کلاس‌های جبرانی درس‌های دیگر مانند ریاضی، دیکته یا سایر دروس تبدیل شده است. در انجمن خوش‌نویسان یک هنرجو در چهار سال به مرحله‌ی ممتازی می‌رسد، درحالی‌که در مدارس، در پنج سال دوران ابتدایی و راهنمایی، پیشرفت درخور ملاحظه‌ای در هنر خوش‌نویسی دانش‌آموزان دیده نمی‌شود. به نظر من باید سطح تبحر معلمین هنر در مقطع ابتدایی و در پی آن سطح مهارت دانش‌آموزان ارتقا پیدا کند. چون مقطع ابتدایی، پایه‌ی فعالیت‌های هنری دانش‌آموزان است.»
استاد سجادی، روی آوردن دانش‌آموزان به رشته‌های هنری مانند خوش‌نویسی را نیازمند توجه مسئولان دانست و گفت: «این مسئله در وهله‌ی نخست، به توجه مسئولین نیاز دارد. به هنرجویان و دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته‌های هنری، باید بیشتر توجه شود؛ با ایجاد امکانات بهتر برای دانش‌آموزان، افزایش ساعت کلاس هنر مدارس و هم‌چنین ترغیب و تشویق دانش‌آموزان، می‌توان آن‌ها را به سوی فعالیت‌های هنری سوق داد. درباره‌ی هنرجویان خوش‌نویسی نیز زمینه‌های ادامه‌ی فعالیت‌های آن‌ها باید فراهم شود؛ برای مثال هم‌اکنون در شهر اسدآباد همدان، حدود 20 نفر خوش‌نویس ممتاز داریم که دو یا سه نفر آن‌ها در زمینه‌ی خوش‌نویسی فعالیت دارند. مابقی بیکارند و به فعالیت‌های دیگری مشغولند؛ به همین دلیل، معیشت هنرمندان باید تأمین شود و مورد توجه قرار گیرند.»
وی درباره‌ی نقش مجلات رشد و به‌ویژه مجله‌ی رشد آموزش هنر در اشاعه‌ی هنر خوش‌نویسی نیز گفت: «مسلماً مجلات، روزنامه‌ها و کتاب‌ها در ارتقای فرهنگ و هنر جامعه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. مجله‌ی رشد آموزش هنر با مصاحبه با صاحب‌نظران و چاپ آثار هنرمندان و هم‌چنین چاپ آثار و تابلوهای خوش‌نویسی می‌تواند به تقویت این هنر کمک کند. حتی بنده پیشنهاد می‌کنم اکنون که خوش‌نویسی نستعلیق با رایانه ممکن شده است، مطالب بخش آموزش هنر را با خط نستعلیق چاپ کنید. این کار در جذب دانش‌آموزان به هنر خوش‌نویسی تأثیر زیادی دارد.»
استاد علی سجادی در ادامه‌ی این گفت‌وگو، نظرات خود را درباره‌ی نقش معلمان هنر و مسئولان آموزش و پرورش در گسترش هنر میان دانش‌آموزان و نیز آینده‌ی هنر خوش‌نویسی ارائه کرده است.
متن کامل این گفت‌وگو را می‌توانید در فصل‌نامه‌ی رشد آموزش هنر، شماره‌ی 25، بهار 1390 مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۲۹۵
کد خبر : ۲۹۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید