عکس رهبر جدید
سخنان حجت‌السلام والمسلمین دکتر ذوعلم
سخنان حجت‌السلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مراسم تکریم و معارفه مدیران کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی
آیین تکریم و معارفه مدیران کل پیشین و جدید دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی روز شنبه چهاردهم اردیبهشت ۹۸ در سالن جلسات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد. در این مراسم حجت‌السلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی طی سخنانی اظهار امیدواری کردند که این نشست و برخاست‌ها بر کیفیت کار اضافه کند به طوری که نه تنها هیچ داشته‌ای از دست نرود بلکه نداشته‌‌ای هم به دست بیاوریم.
ایشان در ادامه افزود: «بنا بر این است که تعلیم  این تربیت این کشور ارتقا پیدا کند و تحول واقعی در ابعاد مختلف را ببینیم. برونداد تلاش ما هم همین است. اینکه در درون خودمان روح جمعی شکل بگیرد. در بخش‌های مختلف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی تلاش جمعی است که پاسخگو است.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به ذکر دو نکته پرداخت: «یکی از مسائل مشکل در علم فلسفه، ربط حادث و قدیم است. خداوند متعال که همیشه بوده و خواهد بود چگونه مخلوقاتی را ایجاد کرده که آن مخلوقات حادث هستند؟ این فقط یک مشکل فلسفی و کلامی نیست. مشکل اداری و اجتماعی و تشکیلاتی هم هست. اینکه چگونه حادث و قدیم به هم مرتبط بشوند و در عین حال سرمایه‌ها، یافته‌ها و بنیان‌گذاری‌های قبلی حفظ بشوند و آن حادث هم به آن‌ها چیزی اضافه کند مهم است. الان می‌بینیم که یک آشنایی بین آقایان ناصری و فیاضی کشف شد. این کار خدا بود و ما هیچ نقشی در آن نداشتیم. ممکن بود به جای آقای ناصری شخصی بیاید که پیشینه مشترک هویتی نداشت و آن موقع کار برای ما سخت می‌شد.»
حجت‌السلام والمسلمین دکتر ذوعلم در ادامه با اشاره به مسئله هویت مخاطبان گفت: «مسئله بعدی هویت است. بحث مدرسه هویت‌دار خیلی مهم است. دیدیم که آقایان ناصری و فیاضی به اینکه در مدرسه مفید درس خوانده‌اند افتخار می‌کنند. ما باید به جایی برسیم که هر دانش‌آموزی در کشور بتواند به مدرسه خودش افتخار کند و آن مدرسه هم توانسته باشد که یک لایه هویتی اثرگذار، جهت‌دهنده و اثربخشی در دانش‌آموزش ایجاد کرده باشد. باید روی تعریفی که درباره تربیت در مبانی نظری تحول آمده است کار شود. در این تعریف تربیت به هویت گره خورده است. هویت لایه‌های مختلفی دارد. هویت خانوادگی، هویت قومی، هویت منطقه‌ای، هویت ملی و ... آنچه در نگاه توحیدی بسیار مهم است و ما باید هم به آن توجه کنیم و هم آن را توجه بدهیم و فراتر از همه هویت‌ها است، همان هویت فطری الهی توحیدی ناب است که همه انسان‌ها را زیر پوشش خودش قرار می‌دهد. یعنی در همه هویت‌ها در ذیل هویت توحیدی معنا می‌شوند. این چگونه اتفاق می‌افتد؟ این مسئله‌ای است که عرفا مطرح می‌کنند. بحث فنای فی‌الله که عرفا مطرح می‌کنند می‌شود از فنا در این‌جا استفاده کرد.»
دکتر ذوعلم افزود: «به تعبیر استاد شهید مطهری ما هویت‌های متکثر و من‌های مختلفی داریم. تمام این من‌ها اگر در ذیل یک نگاه هویتی واقعی (نه اعتباری) قرار بگیرند به ما هویت می‌بخشند. آنچه که باید در تعلیم و تربیت به آن بپردازیم و بتوانیم در دل دانش‌آموز و ذهن مخاطب آن را نهادینه کنیم این است که تو فراتر از این هویت‌‌ها از یک هویت الهی معنوی توحیدی برخورداری که هر مقدار آن هویت را جدی‌تر بگیری و به آن توجه بیشتری کنی این هویت‌ها وحدت‌بخش خواهند شد نه اختلاف‌انگیز. در بحث تربیت هم بحث تکریم و تعالی هویت مطرح شده است. اگر ما این عنصر را نداشته باشیم نظریه‌‌های هویتی ما قابل استفاده نیست و ما را به بن‌بست‌های نظری می‌رساند. اگر در یک مسئله عملی هم یک بن‌بست نظری داشته باشیم آن مسئله عملی هیچ‌گاه حل نخواهد شد. ما در کشور خودمان چگونه می‌خواهیم بین کرد و عرب و سنی و شیعه وحدت ایجاد کنیم؟ فراتر از آن چگونه می‌خواهیم در سطح جهان اسلام وحدت ایجاد کنیم و فراتر از آن در سطح جهان؟ اگر واقعاً جهان به یک وحدت نرسد همیشه شاهد دعوا و نزاع و کشمک‌ های سیاسی و اقتصادی خواهیم بود. زمانی جهان سر بر بالین آرامش خواهد نهاد که کل جهان یک خانواده تلقی شوند و این زمانی اتفاق می‌افتد زمانی که نگاه عمیق توحیدی درد دل‌ها و ذهن‌ها استقرار پیدا کند.»
 وی در توصیف این جلسه گفت: «این نشست تکریم و تقدیر از آقای ناصری است نه تودیع و یک  خوش آمدگویی است به آقای فیاضی است. آقای فیاضی در حدی که من می‌شناسم بیش از ۱
۶۵ سال است که در عرصه کار با جوان‌ها و نوجوان‌ها در فضای مجازی و جلسات و هم اندیشی‌ها قرار دارند. به آقای فیاضی خوشامد می‌گوییم.»
حجت‌السلام والمسلمین دکتر ذوعلم در پایان گفت: «آخرین نکته بنده درباره اهمیت این دفتر است. این دفتر، دفتر حاشیه‌ای نیست و از قدیم جزو یکی از بخش‌های بسیار مهم آموزش و پرورش بوده است. یک نقش این دفتر مربوط به مجلات رشد است که حضور برادر ارجمند جناب آقای سیدجواد بهشتی در این بخش بسیار مغتنم است. ایشان یک آموزش و پرورشی بسیار اصیل و ریشه دار هستند و  نسبت به جوانان و نوجوانان دغدغه‌هایی دارند. حضور آقای بهشتی در مجلات رشد برای ما مغتنم است و دبیران محترم که در بخش‌های علمی و محتوایی مجلات کار می‌کنند حضور ایشان را مغتنم بدانند. ایشان یک مکمل و متممی برای خیلی از کارها هستند که شما دوستان انجام می‌دهید و می‌توانند اثرگذاری و اعتبار و محتوای کار را افزایش دهند. به جناب آقای بهشتی هم خیر مقدم می‌گوییم و خوشحالم که ایشان این مسئولیت را پذیرفتند. امیدوارم که جمع ما بتواند با یک هم‌افزایی به همه آنچه از این سازمان مورد انتظار است برسد.»
منبع: دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی
تعداد بازدید : ۱,۰۰۸
کد خبر : ۲,۹۱۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید