فصلنامه رشد آموزش زبانهای خارجی در مقالهای به ارائه راهکارهایی به عملیتر شدن فعالیتهای گروهی در کلاس زبان پرداخته است
نویسندگان در بخشی از مقاله به چند نمونه از فعالیتهای متفاوت گروهی و چیدمان متناسب با هر فعالیت را ذکر کردهاند. این فعالیتها عبارتاند از بررسی و بحث در مورد یک فایل تصویری؛ مباحثه؛ ترفندهای تئاتری؛ شبیهسازی.
در توضیح ترفندهای تئاتری میخوانیم: «هنگام اجرای تمرینهای تئاتری به هیچوجه نباید زبانآموزان را مجبور کرد که جلوی کلاس و روی سکوی کلاس برای اجرای تئاتر بروند؛ زیرا این کار آنها را مضطرب میکند و ممکن است دچار اختلال در تمرکز شوند و جملات حفظ شده را فراموش کنند.»
نویسندگان تأکید دارند: «برای آغاز یک فعالیت گروهی در کلاس، معلم باید اهداف انجام این فعالیت در کلاس را تبیین نماید و روند اجرای فعالیت را برای زبانآموزان توضیح دهد. زمان لازم برای انجام فعالیت باید به اندازه کافی طولانی باشد (حداقل بیست دقیقه) در غیر این صورت زبانآموزان نمیتوانند خلاقانه به ایفای نقش خود بپردازند و اهداف انجام فعالیت را محقق نمایند.»
نویسندگان: اکبر عبداللهی، آسیه خواجه علی
کلیدواژهها: آموزش زبان های خارجی، فعالیت گروهی، مدیریت فضای کلاس