عکس رهبر جدید
گفت‌وگو با محسن پویان، استاد و محقق گیاهان دارویی در رشد آموزش فنی‌ و حرفه‌ ای و کاردانش
۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ۱۱:۳۹
هنرآموزان و هنرجویان را باید در سود تولید و فروش سهیم کرد
فصلنامه «رشد آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش » در شماره اخیر خود گفت و گویی با محسن پویان، استاد و محقق گیاهان دارویی انجام داده است که قابل توجه است. او معتقد است هنرآموزان و هنرجویان را باید در سود تولید و فروش محصولات هنرستان ها سهیم کرد.

 

محسن پویان در سال 1333 در شهر بیرجند متولد شده است و دارای مدرک کارشناسی بیولوژی از دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناسی ارشد از دانشگاه شهید بهشتی در رشته روشهای تدریس علوم تجربی است.

وی میگوید: «از سال 1353 که افتخار شاگردی مرحوم دکتر علی زرگری را در دانشگاه فردوسی مشهد داشتم، تاکنون بهصورت مستمر روی فلور گیاهی خراسان جنوبی و گیاهان دارویی بهویژه گیاهان دارویی خراسان جنوبی کار کردهام.»

به گفته ایشان، «در شرایطی که پیشبینی میشود پویش اقتصادی گیاهان دارویی در 15 سال آینده به پنج تریلیون دلار برسد، سهم ایران هماکنون از این فرایند اقتصادی، فقط چهارصدم درصد است. البته این بدان معنی نیست که در ایران ظرفیت تولید گیاهان دارویی وجود ندارد.»

آقای پویان با بیان این نکته که یک بشکه اسانس نعناع، حدود 150 تا 200 برابر یک بشکه نفت ارزش دارد، میافزاید: «هنرجویان هنرستانهای هر منطقه، باید با گیاهان تطابق یافته در همان پهنا آشنا شوند و تولید و کشتکار آنها را با توجه به استانداردهای مورد قبول دنیا بیاموزند.»

وی تأکید میکند: «در هنرستان، هم میتوانیم کاشت گیاهان دارویی را داشته باشیم و هم بستهبندی، میکروبزدایی و فرآوری آنها را.»

 

 

 

منبع: فصلنامه رشد آموزش فنی وحرفه ای و کاردانش، شماره ۵۰، زمستان ۱۳۹۷
تعداد بازدید : ۱,۲۸۵
کد خبر : ۲,۸۸۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید