چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۰۲:۵۷
سخن سردبیر شماره جدید مجله رشد آموزش جغرافیا
۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۱:۴۳
تجدیدنظر در برنامه ‌های آموزشی و درسی جغرافیا
لزوم تجدیدنظر در برنامه‌ های آموزشی و درسی جغرافیا عنوان سخن سردبیر شماره جدید فصلنامه «رشد آموزش جغرافیا»ست.

در ابتدای این یادداشت آمده است: «برنامه‌های آموزشی و درسی نیازمند روزآمد کردن هستند، زیرا در دنیایی زندگی می‌کنیم که می‌گویند نیم ‌عمر دانش بشری که در قرن گذشته ۳۰۰ روز بوده، اکنون به ۳۰ روز رسیده است و در سال ۲۰۲۰ به سه هفته می‌رسد. مسلماً در این حجم جدید یافته‌های ارائه شده در زمینه نگرش‌ها و ارزش‌ها، مهارت‌ها و ... تغییراتی صورت می‌گیرد، مدل‌هایی عرضه می‌شوند و داده‌های تازه‌ای ارائه خواهند شد که اگر چشم روی این یافته‌های تازه ببندیم، درواقع گذر زمان و کوشش دانشمندان را نادیده گرفته‌ایم و اندک اندک از واقعیات زمانه دور شده‌ایم و برنامه ارائه شده ما جنبه خیالی به خود می‌گیرد».
دکتر شایان در بخش دیگری از این یادداشت افزوده است: همه کتاب‌های درسی و از جمله جغرافیا نیازمند به‌روزرسانی و آوردن مطالبی برای آماده‌سازی دانش‌آموزان و دانشجویان برای زندگی در دنیای آینده‌اند. اما دگرگونی در برنامه‌ها و آموزش‌ها وابستگی بسیار دقیق به ارزشیابی‌ها، نظارت‌ها و پایش برنامه و فراهم ساختن امکانات و نیازهای موفقیت هر برنامه دارند و در صورتی که این امور انجام نشوند، برنامه به زودی کهنه و از دایره اجرا خارج می‌شود.



نویسنده: دکتر سیاوش شایان، سردبیر مجله رشد آموزش جغرافیا

منبع: فصلنامه رشد آموزش جغرافیا، شماره ۱۲۲، زمستان ۱۳۹۷ |
تعداد بازدید : ۱۰۷
کد خبر : ۲,۸۸۴