عکس رهبر جدید
در رشد مدیریت مدرسه
۲۱ آذر ۱۳۹۷ ۱۵:۱۳
سفرنامه یادگیری
سفرنامه یادگیری عنوان مقاله‌ای است که در فصلنامه «رشد مدیریت مدرسه» منتشر شده است. این مقاله برگرفته از تجارب زیسته مدیران مدارس است.
«مدیر زهرآگین» موضوعی است که نویسنده در ابتدای مقاله به آن اشاره داشته و در تعریف آن آورده است: «گاهی مدیران به اختلالات شخصیتی جدی مانند خودشیفتگی، شخصیت دو‌قطبی، پرخاشگری منفعل و ناگویی عاطفی دچارند. زمانی که این رهبران به موقعیت و قدرت دست می‌یابند، سازمان‌هایی معلول ایجاد می‌کنند که در آن‌ها همه‌چیز تأسف‌‌برانگیز است. درمان مدیر زهرآگین نیازمند یک مربی مدیریت است. او در صورت تشخیص نشانه‌ها و شناخت روش می‌تواند در مبارزه با این علائم به افراد کمک کند. هر اختلال نیازمند رویکرد متفاوتی است. خودشیفتگان اعتماد‌به‌نفس ضعیفی (برخلاف اعتماد به نفس ظاهری) دارند و در مواجهه با این واقعیت، ضعیف عمل می‌کنند.»
در ادامه مقاله آمده است: «در مورد افراد پرخاشگرـ منفعل هدف؛ آموزش آن‌ها در ابراز صحیح و صریح عصبانیت است. تشخیص و ابراز تجارب عاطفی به افراد مبتلا به ناگویی عاطفی کمک می‌کند با دیگران بهتر ارتباط برقرار سازند.
 نتیجه، اینکه برخی افراد تغییر نخواهند کرد اما این اختلالات می‌توانند مدیریت شوند و با مداخله صحیح مدیران مبتلا قادر خواهند بود موانع را پشت سر گذارند و رهبران اثرگذاری باشند.»
هنر تبلیغ، پذیرا ساختن رئیس، مذاکره منصفانه، الگوسازی رفتارها مهم‌تر از آموزش، افراط در همکاری، راهبرد ناب، خلق فرهنگ نوآوری، رهبری سه‌وجهی، جشن شکست‌ها، خشنودی از محیط کار و.... از دیگر موضوعاتی است که در این مقاله به آن اشاره شده است.
در توضیح رهبری سه‌وجهی می‌خوانیم: «رهبر سه‌وجهی کارراهه مناسب و روحیه تأثیرگذاری بالایی دارد.  رهبران سه‌وجهی بیشتر با مدل ذهنی و تجربه‌شان، از دیگران متمایز می‌شوند. مدیران سه‌وجهی شش مهارت دارند که آن را دی.ان.ای رهبریان سه‌وجهی می‌نامند. این شش مهارت عبارت‌اند از:
متوازن‌سازی انگیزه‌های متعارض
کسب مهارت‌های قابل انتقال
پرورش هوش محیطی
ایجاد رگه فکری
ایجاد شبکه‌های یک‌پارچه
داشتن ذهن آماده

نویسنده: دکتر حیدر تورانی
کلیدواژه‌ها: راهبرد نوآورانه، فرهنگ خودارزیابی، مدیریت کیفیت، تغییر، تفکر راهبردی
منبع: فصلنامه رشد مدیریت مدرسه، شماره ۱۱۹، پاییز ۱۳۹۷
تعداد بازدید : ۲,۱۴۸
کد خبر : ۲,۸۶۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید