چگونگی رشد مهارتهای اجتماعی و راهکارهای مناسب برای توسعه آن موضوع یکی از مقالههای فصلنامه «رشد آموزش پیش دبستانی» است
در بخشی از این مقاله میخوانیم: «آموزش
مهارتهای اجتماعی به کودکان شامل روشهای مختلفی همانند آموزش مفاهیم علمی است.
مربیان کارآمد از مدل علمی و مدل رفتار درست مهارتهای اجتماعی، پاسخی تقلیدی
استخراج میکنند، رفتار تصحیحکنندهای فراهم میآورند و برای تمرین مهارت جدید،
فرصتهایی ایجاد میکنند. مهارتهای مداخلهای اجتماعی برای بهبود رفتار کودکان،
بررفتار مثبت و استفاده از روشهای دیگر همچون مدلسازی، مربیگری و تقویت تأکید میکنند.
اینها ویژگیهایی هستند که مربیان و والدین (طبق اظهارات خودشان) در مداخله برای
رشد مهارتهای اجتماعی کودکان به کار میگیرند و این ویژگیها را دوست دارند.
آموزش مهارتهای اجتماعی بیانگر چهار محور متوالی است:
• تشویق کسب مهارت
• بهبود انجام مهارت
• کاهش یا حذف رفتارهای مشکل مقابلهای
• تسهیل، تعمیم و نگهداری مهارتهای اجتماعی
آموزش مهارتهای اجتماعی پیامدهای مختلفی
دارد، از جمله آموزش مهارتهای لازم برای حل مسئله، کاهش رفتارهای بزهکارانه،
بهبود مهارتهای خاصی چون مهارتهای لازم برای مصاحبه و گفتوگو، و افزایش تأثیرگذاری
تعاملات فرد بزهکار.»
براساس این مقاله، آموزش مهارتهای
اجتماعی از یک ساختار آموزش مستقیم پیروی میکند که عبارتاند از:
الف: بحث درباره مهارت
ب: الگودهی مهارت
پ: انجام دادن مهارت بهصورت هدایتشده
ت: انجام دادن مهارت بهصورت مستقل
ث: بهبود تعمیمدهی مهارت
ج: بازنگری مکرر مهارت جدید
نویسنده در ادامه هر یک از این مراحل را
توضیح داده است.
نویسنده: دکتر مرجان کیان، استادیار
دانشگاه خوارزمی
کلیدواژهها: مهارت اجتماعی، رشد،
کودکان، راهکارها