چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ۲۲:۴۲
در رشد آموزش پیش ‌دبستانی
۱۰ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۲۱
مهارت اجتماعی کودکان
چگونگی رشد مهارت‌های اجتماعی و راهکارهای مناسب برای توسعه آن موضوع یکی از مقاله‌های فصلنامه «رشد آموزش پیش‌ دبستانی» است
در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: «آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان شامل روش‌های مختلفی همانند آموزش مفاهیم علمی است. مربیان کارآمد از مدل علمی و مدل رفتار درست مهارت‌های اجتماعی، پاسخی تقلیدی استخراج می‌کنند، رفتار تصحیح‌کننده‌ای فراهم می‌آورند و برای تمرین مهارت جدید، فرصت‌هایی ایجاد می‌کنند. مهارت‌های مداخله‌ای اجتماعی برای بهبود رفتار کودکان، بررفتار مثبت و استفاده از روش‌های دیگر همچون مدل‌سازی، مربیگری و تقویت تأکید می‌کنند. این‌ها ویژگی‌هایی هستند که مربیان و والدین (طبق اظهارات خودشان) در مداخله برای رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان به کار می‌گیرند و این ویژگی‌ها را دوست دارند. آموزش مهارت‌های اجتماعی بیانگر چهار محور متوالی است:

• تشویق کسب مهارت

• بهبود انجام مهارت

• کاهش یا حذف رفتارهای مشکل مقابله‌ای

• تسهیل، تعمیم و نگهداری مهارت‌های اجتماعی

آموزش مهارت‌های اجتماعی پیامدهای مختلفی دارد، از جمله آموزش مهارت‌های لازم برای حل مسئله، کاهش رفتارهای بزهکارانه، بهبود مهارت‌های خاصی چون مهارت‌های لازم برای مصاحبه و گفت‌وگو، و افزایش تأثیرگذاری تعاملات فرد بزهکار.»

براساس این مقاله، آموزش مهارت‌های اجتماعی از یک ساختار آموزش مستقیم پیروی می‌کند که عبارت‌اند از:

الف: بحث درباره مهارت

ب: الگودهی مهارت

پ: انجام دادن مهارت به‌صورت هدایت‌شده

ت: انجام دادن مهارت به‌صورت مستقل

ث: بهبود تعمیم‌دهی مهارت

ج: بازنگری مکرر مهارت جدید

نویسنده در ادامه هر یک از این مراحل را توضیح داده است.

 

نویسنده: دکتر مرجان کیان، استادیار دانشگاه خوارزمی

کلیدواژه‌ها: مهارت اجتماعی، رشد، کودکان، راهکارها

 

منبع: فصلنامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره ۳۷، پاییز ۱۳۹۷ |
تعداد بازدید : ۵۶
کد خبر : ۲,۸۵۷