چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ۲۲:۴۱
در آموزش تاریخ
۳۰ آبان ۱۳۹۷ ۱۱:۱۱
ضرورت‌ها و شیوه‌های نوین در رشد آموزش تاریخ
ضرورت‌ها و شیوه‌های نوین در آموزش تاریخ موضوع مقاله‌ای با همین عنوان است که در جدیدترین شماره فصلنامه «رشد آموزش تاریخ» منتشر شده است
 

نویسندگان در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی ضمن بیان ضرورت آموزش تاریخ و نقش آن در هویت و وحدت ملی، به روش‌های متداول آموزش تاریخ در ایران و کشورهای انگلستان، استرالیا، هندوستان و پاکستان پرداخته‌اند. آن‌ها اهمیت و ضرورت آموزش تاریخ را در سه حیطه تاریخ و هویت‌بخشی، تاریخ و وحدت ملی و تاریخ و عبرت‌آموزی یادآور شده‌اند.

آن‌ها در ادامه به روش‌های تدریس تاریخ دوره متوسطه تکمیلی در انگلستان اشاره کرده‌اند: «مهم‌ترین روش آموزشی استفاده از ICT در آموزش تاریخ است. به نظر می‌رسد این شیوه، به دلایل زیر برای دانش‌آموزان مفید است:

1. امکان دسترسی به اطلاعات و تفسیر آن‌ها؛

2. آشنایی با طرح‌های شناخته‌شده؛

3. دسترسی به مدل‌ها، پیشگویی و فرضیات دیگران؛

4. قابلیت آزمایش و دقت؛

5. بررسی و اصلاح کارهایشان برای بهبود کیفیت و....

 

آن‌ها الزامات و نیازهای قانونی ICT را برای آموزش تاریخ در نظر گرفته‌اند از جمله:

1. هیچ محدودیتی برای استفاده از ICT در راه یادگیری وجود ندارد؛

2. دانش‌آموز باید بتواند منابع، اسناد، تصویرها، سی‌دی‌ها و بانک‌های اطلاعاتی و موزه‌های تاریخی را در اینترنت بیابد؛

3. او باید بتواند، از منابع، اسناد، تصویرها، سی‌دی‌ها و موزه‌های تاریخی به‌طور بهینه استفاده کند؛

4. ایجاد ارتباط بین انبوهی از منابع و اسناد، و درک صحیح از آن‌ها ضرورت دارد.

 

ویژگی‌های روش تدریس مناسب موضوع دیگری است که نویسندگان در ادامه به آن اشاره‌ کرده‌اند:

• روش تدریس خوب باید تغییری از جهت تأکید بر شفاهی بودن و یادسپاری به سمت یادگیری از طریق موقعیت‌های هدفمند، عینی و واقع‌گرایانه ایجاد کند.

• باید تجارب معلم را با موقعیت کلاسی حقیقی ترکیب کند.

• باید نماد منحصربه‌فردی از فعالیت دانش‌آموز و شرکت در یادگیری او داشته باشد.

• باید انگیزه‌ای برای مطالعه و کشف بیشتر در دانش‌آموزان ایجاد کند.

• باید علاقه دانش‌آموزان را بیدار سازد و آن‌ها را توانمند سازد تا تحلیل‌های متفاوتی از وقایع تاریخی به عمل آورند.

 

 

نویسندگان: طاهره احمدی، دبیر آموزش‌وپرورش مهردشت اصفهان و غلامعلی احمدی، استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه شهید رجایی تهران

 کلیدواژه‌ها: آموزش تاریخ، روش ‌های تدریس، تاریخ

 

منبع: فصلنامه رشد آموزش تاریخ، شماره ۶۹، پاییز ۱۳۹۷ |
تعداد بازدید : ۶۶
کد خبر : ۲,۸۵۴