عکس رهبر جدید
در رشد مدرسه فردا
۵ شهریور ۱۳۹۷ ۱۰:۳۱
توسعه حرفه ‌ای معلمان
توسعه حرفه‌ ای چیست و چگونه معلمان می‌ توانند در حرفه‌ شان توسعه پیدا کنند؟ ماهنامه «رشد مدرسه فردا» در مقاله‌ای به این سؤال پاسخ داده است

نویسنده در ابتدای این مقاله یادآور شده است: «توسعه حرفه‌ای درواقع سفری دائمی است؛ سفری مادام‌العمر برای یادگیری. سفری که در طول زندگی حرفه‌ای یک معلم، به‌طور پیوسته جریان دارد و موجب افزایش مهارت‌ها، دانش‌ها و نگرش‌های او می‌شود. این یادگیری مداوم، کم‌کم عملکرد معلم را در کلاس بهبود می‌بخشد و موجب می‌گردد که او در مواجهه با مسائل و مشکلات کلاسش و برای رفع  و حل آن‌ها تصمیم‌گیری‌های درست و اخلاقی داشته باشد. ارسطو این توانایی را خرد عملی می‌نامد. خرد عملی درواقع نوعی توانایی است که موجب می‌شود معلم خردمند، درست‌ترین و اخلاقی‌ترین تصمیم‌ها را برای لحظه لحظه کلاسش و آنچه در آنجا اتفاق می‌افتد بگیرد. بنابراین، توسعه حرفه‌ای درواقع همان توسعه خرد عملی است که معلمان را به تصمیم‌گیرندگانی با تصمیم‌های درست و اخلاقی تبدیل می‌کند.»

نویسنده در ادامه با اشاره به مدل‌های گوناگون توسعه خرد عملی آورده است: «معلمان دانش‌های نظری گوناگون و مهارت‌های بی‌شماری مانند آشنایی با روش‌های تدریس مختلف، ساخت آزمون و فن بیان را می‌آموزند و با آموختن آن‌ها وارد کلاس و تجربه عملی می‌شوند اما این دانش‌های نظری و مهارت‌ها به تنهایی نمی‌توانند از آنان حمایت کنند. معلمان در کلاس با موقعیت‌های غیرمنتظره، نامعین و منحصربه‌فردی روبه‌رو می‌شوند که دانش و مهارت‌هایی که تا این زمان آموخته‌اند به تنهایی پاسخگوی آن‌ها نیستند. روبه‌رو شدن با این موقعیت‌های غیرمنتظره، معلم را ناگزیر به تأمل فرا می‌خواند. این تأمل درباره تجربه‌ها و موقعیت‌ها معلم را وارد چرخه‌های خودپژوهشی، اقدام‌پژوهی و پژوهش‌های عملی از این نوع می‌کند و با کشاندن او به سوی منابع مختلف، مهارت‌ها، دانش‌ها و نگرش‌های او را افزایش می‌دهد و به مرور باعث توسعه خرد عملی او می‌شود. این تأملات، خودپژوهی‌ها و اقدام‌پژوهی‌های مکرر به تدریج او را به معلمی خردمند تبدیل می‌کند که می‌تواند بهترین تصمیم‌ها را برای حل مشکلات پیش روی کلاسش بگیرد.»

 

نویسنده: صغری ملکی، مدرس دانشگاه فرهنگیان

 

• لینک مقاله

 

 

منبع: ماهنامه رشد مدرسه فردا، شماره ۸ (پی در پی ۱۱۰)، اردیبهشت ۱۳۹۷
تعداد بازدید : ۲,۴۱۳
کد خبر : ۲,۸۲۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید