عکس رهبر جدید
در رشد آموزش مشاور مدرسه
۸ اَمرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۳۵
چرا بررسی علایق شغلی دانش‌آموزان اهمیت دارد
چرا بررسی علایق شغلی دانش‌آموزان اهمیت دارد، عنوان پژوهشی است که نتایج آن در «فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه» منتشر شده است.

در ابتدای مقاله آمده است: «این پژوهش به‌منظور هنجاریابی و تعیین عوامل سازنده مقیاس ترجیح شغلی آچالا آماپاتی و ماری پل انجام گردید تا ابزاری جهت سنجش ترجیحات شغلی دانش‌آموزان سال اول دبیرستان به دست آید.»

در بخش دیگری از مقاله می‌خوانیم: «یکی از عوامل مؤثر در موفقیت در هر شغلی داشتن رغبت است و رغبت‌ها مهم‌ترین عامل در انتخاب شغل به حساب می‌آیند. البته با افزایش سن و تکامل انسان معمولاً رغبت‌ها فرم واقعی‌تری به خود می‌گیرند و انتخاب فرد بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود؛ همچنین لازمه تمام انتخاب‌های مناسب شغلی وجود ترجیح شغلی است و در واقع انسان اول شغلی را ترجیح می‌دهد و سپس آن را انتخاب می‌کند؛ برای این منظور می‌توان از خود فرد کمک گرفت. همچنان که هالند، بهترین روش برای پیش‌بینی شغل را پرسش از فرد در مورد ترجیح‌های شغلی‌اش می‌داند، در اختیار داشتن ابزار خودسنجی مناسب ضرورت پیدا می‌کند. مخصوصاً در مدارس متوسطه برای اینکه دانش‌آموزان سال اول به رشته مناسب تحصیلی هدایت شوند لازم است این امر در کنار پرداختن به دروس دیگر جدی گرفته شود.

 پر واضح است که سنجش علایق و گرایش‌ها یکی از وظایف مهم راهنمایی و مشاوره، هم در مدارس و دانشگاه‌ها و هم در محیط‌های شغلی است؛ و ما برای علمی‌تر بودن این امر نیاز داریم که همیشه از آزمون‌ها و تست‌های جدیدتر و به‌روزتر استفاده کنیم.»

نویسندگان مقاله درباره هدف این پژوهش آورده‌اند: هدف از طرح این موضوع و معرفی یک پرسش‌نامه برای ترجیحات شغلی، البته در کنار دیگر آزمون‌های معتبر علمی، کمک به رهایی دانش‌آموزان از سردرگمی و هدایت علمی و معتبر آن‌ها به رشته‌های تحصیلی است. البته با توجه به گستردگی مشاغل می‌توان در مورد مشاغل مطرح در این مقیاس تجدیدنظرهایی انجام داد و به مشاغل مطروحه غنای بیشتری بخشید. یکی از مزایای مقیاس موجود سادگی اجرا، نمره‌گذاری و تفسیر آن می‌باشد.»

نویسندگان در ادامه به میزان پایایی و روایی ترجیح شغلی آماپاتی و پل اشاره کرده‌اند.

 

نویسندگان: آرش محرمی عضو تخصصی هسته مشاوره اداره آموزش‌و‌پرورش خدابنده و دکتر ابوالفضل کرمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

کلیدواژه‌ ها: هنجاریابی، مقیاس ترجیح شغلی، آماپاتی و پل، اول دبیرستان

 

• لینک مقاله

فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره ۴۹، بهار ۱۳۹۷
تعداد بازدید : ۱,۴۸۹
کد خبر : ۲,۸۰۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید