سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ۰۷:۱۲
در رشد مدرسه فردا
۱۳ تیر ۱۳۹۷ ۱۳:۳۶
مهندسی داستان
مهندسی داستان، روشی است که می‌توان از آن برای تلفیق دروس یا به‌کارگیری STEAM در کلاس درس استفاده کرد. یکی از مقالات ماهنامه رشد مدرسه فردا به این موضوع اختصاص دارد.
در ابتدای مقاله آمده است: «داستان از یک قصه شروع می‌شود؛ قصه‌ای که در کلاس خوانده می‌شود و مبنایی برای ورود به حوزه‌های مهندسی، علوم، ریاضی و... در کلاس درس است. این بخشی از پروژه‌ای است که در دانشگاه تافت طراحی و پیگیری می‌شود.
روش «مهندسی داستان» علاوه بر اینکه تلفیق را به آسانی وارد کلاس می‌کند، دانش‌آموزان را یاری می‌دهد که مهارت‌های تفکر خلاق، تفکر نقادانه، کار گروهی و نیز مهارت‌های خواندن و نوشتن را تمرین کنند و از این طریق اعتمادبه‌نفس بیشتری بیابند.»
برای به‌کار بردن این روش، مراحل زیر به ترتیب طی می‌شوند:
• انتخاب داستان
• خواندن داستان در کلاس
• تقویت مهارت خواندن
• توجه به ویژگی‌های شخصیتی قهرمانان قصه
• پیدا کردن مسئله‌های شخصیت یا شخصیت‌های داستان
• ساختن
• ارائه
• اصلاح طرح و بهبود آن
نویسندگان پس از توضیح هر یک از مراحل به چند نکته اشاره کرده‌اند؛ از جمله: «در این روش، معلم باید انعطاف‌پذیری و صبر کافی داشته باشد؛ چرا که با توجه به خلاقانه بودن طرح‌ها، ممکن است دانش‌آموزان به موضوعاتی بیندیشند و برای مسائلی راه‌حل بدهند که جزء اهداف آموزشی معلم نبوده است. برای رسیدن به هدف آموزشی مورد نظر، لازم است در انتخاب داستان دقت زیادی به عمل آید که شخصیت داستان حتماً با مسئله‌ای مواجه شده باشد که به موضوع قصد شده در تدریس ختم شود.»

نویسندگان: فاطمه حسین‌مردی، استاد دانشگاه میسوری و نرگس لیاقی‌مطلق، دبیر فیزیک منطقه 2

• لینک مقاله

منبع: ماهنامه رشد مدرسه فردا، شماره ۷ (پی در پی ۱۰۹)، فروردین ۱۳۹۷ |
تعداد بازدید : ۱۳۳
کد خبر : ۲,۷۹۱