بدفهمی ها از ریاضیات بر نگاه کودکان، والدین و گاهی معلمان و فعالیت های این حوزه اثر گذاشته است. این مقاله سعی کرده با ارائه فعالیتهایی به تغییر در کلاس درس ریاضی کمک کند
«تغییر
در کلاس ریاضی در هشت قدم» توسط معلمی نوشته شده است که دغدغه تغییر دیدگاه دانشآموزان
به ریاضی را داشته است. او برای تغییر در کلاس ریاضی، هشت قدم را برداشته است:
۱.
گفت و گوی بیشتر با کودکان
۲.
تغییر در چیدمان کلاس
۳.
برنامهی زمانی دو روز در هفته
۴.
توجه به بازی
۵.
استفاده از منابع متعدد
۶.
تغییر در خود
۷.
عرضهی تکلیفهای متنوع
۸.
صبوری و آرامش
در
توضیح قدم اول میخوانیم: «از مشاهداتم به این نتیجه رسیدم که یکی از موانع اصلی
من فضای کم گفتوگو با کودکان است. شاید اگر بیشتر کودکانم را بشنوم، بتوانم فضای
سهلتری برای آموزش ریاضی در کلاس داشته باشم. در گفتوگو با کودکان، ما با
سؤالات فراوانی مواجه میشویم. این سؤالات میتوانستند موضوع کار ما شوند. ما از
طریق ریاضیات میتوانیم این سؤالها را تحلیل و بررسی کنیم و پاسخ دهیم. از این
راه، علاوه بر آنکه کودک از پنجره ریاضیات به موضوعی نگاه میکند، این امکان
فراهم میشود که از دیگر دریچهها مانند ادبیات، تاریخ و جغرافی و دیگر علوم نیز
به همان موضوع نگاه کند.»
در
توضیح قدم چهارم آمده است: «با گوش دادن به کودکان توانستم متوجه علاقه آنها به
بازی شوم و با استفاده از بازیهای محاسباتی و فعالیتهای ساخت کاردستی کلاسی شاد
و متنوع داشته باشم. در این نوع کلاس و فعالیتها کودکان مشارکت بیشتری داشتند،
چرا که بازی نیاز آنها در این دوره سنی است. درگیر کردن دانشآموزان با فعالیتهایی
که به تجربه مستقیم آنها مربوط میشود، کمک میکند درکشان از دانش ریاضی افزایش
یابد و نگرش مثبتی نسبت به ریاضیات داشته باشند. برای این کار از کتابهای کمکآموزشی
موجود در بازار و کتابخانهی مدرسه استفاده میکردم.»
نویسنده: نغمه حاجیصادقی
• لینک مقاله