عکس رهبر جدید
در رشد آموزش پیش‌ دبستانی
۲ تیر ۱۳۹۷ ۰۸:۲۱
چگونه با کودک درباره اخبار ترسناک صحبت کنیم
«چگونه با کودک درباره «اخبار ترسناک» صحبت کنیم؟» عنوان مقاله‌ ای است که در جدیدترین شماره فصلنامه رشد آموزش پیش‌دبستانی منتشر شده است.

نویسنده پس از تأکید بر این موضوع که امروزه دسترسی به رسانه‌های گوناگون باعث شده تا اخبار خوب و بد به سرعت در دسترس مخاطبان قرار گیرند، آورده است: «صحبت کردن با کودکان چهار وپنج ساله درباره اخبار ترسناک برای والدین موضوعی چالش‌برانگیز است؛ زیرا کودک در این سن، هنوز توانایی‌های لازم برای تفکر انتزاعی را ندارد. بسیاری از والدین واقعاً نمی‌دانند که در مقابل این ترس، چگونه رفتاری باید داشته باشند. خیلی از آن‌ها تلاش می‌کنند به کودک خود نشان دهند که ترسش موردی ندارد. اما گویا هرچه بیشتر تلاش می‌کنند، کودکشان در ترس خود مصمم‌تر می‌شود.»

در ادامه می‌خوانیم: «دنیای کودک زیر هشت سال به خانواده، اقوام و نزدیکان و هرآنچه در مجاورت اوست، محدود می‌شود اما حتی همین کودک نیز متوجه می‌شود که در اخبار، گاهی رویدادهای ناخوشایند بازتاب می‌یابد و اگر والدین درباره آن حرف نزنند، ممکن است آن خبر را ترسناک‌تر از حد معمول بپندارد. بنابراین ، از والدین درخواست می‌شود درباره آنچه کودک در قالب اخبار ترسناک از رسانه‌ها دریافت کرده است، در چارچوب توصیه‌های زیر با وی گفت‌وگو کنند:

از اصطلاحات ساده و آسان استفاده کنیم؛

احساس امنیت را القا کنیم؛

اخبار مناسب را در جمع خانواده مطرح کنیم؛

آگاهانه واکنش نشان دهیم و

محکم در آغوش گرفتن را جدی بگیریم.

 

 

نویسنده: سید غلامرضا فلسفی، کارشناس ارشد ارتباطات

کلیدواژه‌ ها: اخبار ترسناک، سواد خبری

 

 

* لینک مقاله

فصلنامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره ۳۶، بهار ۱۳۹۷
تعداد بازدید : ۱,۳۷۴
کد خبر : ۲,۷۸۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید