از جمله مباحث نوین آموزش، آموزش به شیوه مهندسی معکوس است. فصلنامه رشد آموزش فنی و حرفهای و کاردانش در مقاله ای به قلم فرخ فیضی، فوق لیسانس تکنولوژی آموزشی به این موضوع پرداخته است
در ابتدای مقاله می خوانیم: «فرایند
مهندسی معکوس قرن ها مورد استفاده قرار گرفته است و به احتمال خیلی زیاد و براساس
نوشته های پولایبیوس، بزرگ ترین مورخ یونان باستان، رومی ها باید اولین گروهی
باشند که از این تکنیک استفاده کرده اند. مهندسی معکوس از جمله عواملی است که در
بسیاری از علوم دیگر مورد استفاد قرار گرفته است. با توجه به مختصات مهندسی معکوس،
از این شیوه می توان در آموزش مهارت ها در درس های فنی استفاده کرد. چون در مهندسی
معکوس دانش آموزان میتوانند با باز کردن قطعات یک سیستم، به چگونگی ساخت آن پی
ببرند.»
در ادامه مقاله آمده است: «استفاده از
مهندسی معکوس، روشی آگاهانه برای دستیابی به فناوری حاضر و محصولات موجود است. این
روش با کالا آغاز میشود و به فرایند طراحی میرسد و دقیقاً مخالف مسیر روش تولید
است. استفاده از مهندسی معکوس سبب کوتاه شدن مسیر فعالیتها و صرفهجویی در انرژی
و زمان میشود. ضمن اینکه ریسک و خطرپذیری آن کمتر است و بسیاری از هزینهها را
کاهش میدهد. همچنین، استفاده از روش مهندسی معکوس در آموزش به دلیل ویژگی های خاص
آن، می تواند بسیار مثمرثمر باشد. از جمله اینکه در مهندسی معکوس آموزش به شیوه
باز اجرا میشود و دانش آموزان هرگونه که بخواهند عمل میکنند و تا زمانی که دو
شیوه همانند (به منظور جلوگیری از کپی) انتخاب نکنند، هیچ مرزی وجود ندارد. از
دیگر ویژگی های این شیوه آموزشی، اکتشاف و فناوری، مشاهده، تجزیه و تحلیل است که
به کشف، هدایت و یادگیری همراه با فعالیت منجر می شود.»
متن کامل مقاله را از اینجا دریافت کنید.