در رشد آموزش فیزیک بخوانید
۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ۱۱:۲۵
روش سخنرانی، تدریس فعال، روش‌ های نوین تدریس، انگیزه فراگیری فیزیک
فصلنامه «رشد آموزش فیزیک» در مقاله ‌ای به بررسی و مقایسه روش‌ های تدریس سنتی و نوین پرداخته است

مقاله «مقایسه روش ‌های تدریس سنتی و نوین» حاصل پژوهشی است که توسط نویسندگان آن انجام شده است. آن‌ها در این پژوهش به دنبال آن بوده‌اند که نقاط مثبت هر یک از روش ‌های تدریس سنتی و نوین را ارائه دهند.
آن‌ها در نهایت از پژوهش خود چنین نتیجه‌گیری کرده‌اند: «ارزشمندترین دارایی یک معلم دقایقی است که با دانش‌آموزان در کلاس می‌گذراند. پس باید از این زمان به بهترین نحو ممکن استفاده کند. برای دانش‌آموزان نیز این زمان بسیار ارزشمند است؛ زیرا اگر با مشکلی مواجه شوند معلم حضور دارد و می‌تواند آن را برطرف کند. به روش سخنرانی انتقادهای زیادی شده است. اما با وجود این  انتقادات در کلاس‌های سراسر دنیا برخی از معلمان ترجیح می‌دهند هنوز هم سخنرانی کنند. زیرا واقعیت این است که قدیمی‌ترین روش آموزشی در کل دنیا را به راحتی نمی‌توان کنار گذاشت.»
نویسندگان مقاله در ادامه به ویژگی‌های هر یک از روش‌های سنتی و نوین اشاره کرده‌اند.
روش سنتی
- یادگیری در سطح دانش است.
- محفوظات ذهنی دانش‌آموزان بالا می‌رود و در جلسه امتحان آنچه را در ذهن دارند به خاطر می‌آورند.
- معلم متکلم وحده است و کمترین همکاری و مشارکت از سوی شاگردان در کلاس دیده می‌شود.
- هدف نهایی کسب نمره بالا توسط دانش‌آموزان است و اینکه مطالب پس از مدتی فراموش شوند اهمیتی ندارد.

روش نوین
- یادگیری در سطح کاربرد است.
- دانش‌آموزان می‌آموزند که با آزمون و خطا و تبادل دانسته‌ ایشان با دیگران، مطلب را بیاموزند و در ذهن ماندگار کنند.
- معلم ناظر بر تدریس است و کلاس توسط شاگردان اداره می‌شود.
- هدف یادگیری مفاهیم و کاربرد آن‌ها در زندگی روزمره است.



نویسندگان: الهام حیدری، سرگروه فیزیک استان خوزستان و ماندانا معدولی بهبهانی، دبیر فیزیک اهواز
کلیدواژه‌ها: روش سخنرانی، تدریس فعال، روش‌ های نوین تدریس، انگیزه فراگیری فیزیک

بایگانی رشد آموزش فیزیک
منبع: فصلنامه رشد آموزش فیزیک، شماره ۱۱۹، زمستان ۱۳۹۶
تعداد بازدید : ۸,۹۲۶
کد خبر : ۲,۷۵۴
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید