عکس رهبر جدید
۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۰:۱۲
رازی به جای جابربن‌حیان
در «رشد آموزش ابتدایی»

آقای هرمز علی‌زاده، آموزگار دبستان شهید شیرودی آبدانان ایلام با ارائه‌ی مقاله‌ای که در این شماره‌ی ماهنامه‌ی رشد آموزش ابتدایی به چاپ رسیده، پیشنهاد کرده است که جشنواره جابربن‌حیان به جشنواره رازی تغییر نام پیدا کند.

در این مقاله آمده است:
در طی سال تحصیلی 90-1389، جشنواره‌ای در دوره‌ی ابتدایی سراسر کشور اجرا شد که به رغم آزمایشی‌بودن، با استقبال گسترده‌ی معلمان و دانش‌آموزان روبه‌رو شد. این جشنواره، که عنوان جابربن‌حیان را در پیشانی خود داشت، درصدد بود دانش‌آموزان را به علوم تجربی علاقه‌مند سازد و لذت یاد گرفتن و پژوهش کردن را در آن‌ها زنده نگه دارد. با استقبال گسترده‌ای که از این جشنواره صورت گرفته است، در مقام آموزگاری علاقه‌مند برای اصلاح و توسعه‌ی آن، دو پیشنهاد دارم:
1. طرح دانش‌پژوهی یا جشنواره‌ی جابربن‌حیان، به‌عنوان نوعی فعالیت پژوهشی و در قالب یکی از درس‌ها، به محتوای کتاب‌های درسی، ازجمله کتاب علوم تجربی پنجم اضافه شود. در عوض از حجم و محتوای کتاب فعلی کم شود تا این طرح به‌عنوان جزئی از برنامه‌ی درسی پنجم تدریس شود. هم‌چنین، قید آزمایشی بودن این طرح هم باید هرچه زودتر حذف و طرح فوراً در برنامه‌ی درس مدارس ابتدایی گنجانده شود تا به‌سرعت مانند دروس «بخوانیم و بنویسیم» و «هدیه‌های آسمان» جا بیفتد.
2. جابربن حیان، از دانشمندان بزرگ عرب است که در عراق به دنیا آمده و بیشتر عمرش را در کوفه و بغداد گذرانده است. او در علم شیمی تحقیقات زیادی دارد. کشف اسید نیتریک و نیز حضور در محضر امام صادق(ع) را به وی نسبت می‌دهند. او عالم بسیار بزرگی است، ولی ما در ایران، هم‌تراز و حتی بزرگ‌تر از او را هم داریم؛ ابوبکر محمدبن زکریای رازی. او در شهرری متولد شد و در جوانی به تحقیق در موسیقی، فلسفه، ادبیات، ریاضیات و نجوم پرداخت. بعد به شیمی و کیمیاگری روی آورد و در سی‌سالگی به بغداد رفت و به تحصیل علم پرداخت. کشف الکل، اسید سولفوریک (جوهر گوگرد) و تألیف چندین جلد کتاب ارزشمند از کارهای اوست. وی بیشتر کتاب‌هایش را به زبان عربی نوشته است، از این‌رو اروپاییان تا چند وقت پیش، به غلط او را پزشک عرب می‌خواندند.
با احترام به جابربن حیان، پیشنهاد می‌کنم نام جشنواره، از جابربن‌حیان، به محمدبن زکریای رازی تغییر یابد. به‌نظر می‌رسد، اگر قدری سهل‌انگاری کنیم، برخی کشورها، رازی را هم با توجه به آثار عربی‌اش، از چنگمان به‌در خواهند آورد.
این مقاله در ماهنامه‌ی رشد آموزش ابتدایی، شماره‌ی 8، اردیبهشت‌ماه 1390 چاپ شده است.

تعداد بازدید : ۱,۳۴۹
کد خبر : ۲۶۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید