منبع: فصلنامهی «رشد آموزش فیزیک»
«جایگاه آموزش در کیفیت زیستن» عنوان مقالهای است که در جدیدترین شمارهی فصلنامهی رشد آموزش فیزیک چاپ شده است.»
در این مقاله که توسط آقای جهانگیر ریاضی تهیه شده، آمده است: «قلمروهای آموزش و یادگیری کیفی را نیازهای زندگی کیفی تعریف میکند. آموزش کیفی باید در راستای چگونگی ایجاد عناصر زندگی کیفی باشد. بنابراین برنامهریزان
آموزشی باید توجه داشته باشند که دانشآموختهی محیط آموزشی، برای زندگی در کدام شرایط و با چه متغیرهایی باید آموزش داده شود. بر همین اساس است که قلمروها و اولویتهای آموزش، مشخص میشود. با تشخیص چرایی این آموزشها باید در جستوجوی چگونگی ارائهی آنها بود. پاسخ
علمی به چرایی و چگونگی میتواند فرایند یادگیری را آنگونه طراحی نماید که نتایج کیفی خود را در زندگی نشان دهد. اگر قرار باشد به نیازهای مختلف انسان در زندگی کیفی توجه شود، آنگاه لازم است در محیط آموزشی، جایگاه هریک از این نیازها در کل زندگی برای فرد مشخص شود.
یعنی دانشآموز با آنچه نیاز بهتر زیستن در این جهان است، بهتر آشنا گردد.
این شناخت باعث میشود بداند چرا باید در یک زمینهی معین، دانش، نگرش و مهارتهای لازم را به دست بیاورد و برای این منظور از کدام مسیر باید حرکت کند. به این صورت دانشآموز، چرایی حضورش را در محیط آموزشی بهتر درک میکند. این حضور را بخشی اساسی از جریان زندگیاش
دانسته و در مقابل هزینه، وقت و انرژی صرفشده احساس مسئولیت میکند. چنین فردی نمیپذیرد که سالها صرف انرژی در محیطهای مختلف آموزشی سازوکار حل مشکلات و عبور از موانع را در جهان واقعی به او نیاموزد! او درمییابد که فرصت حضورش در این جهان نامحدود نیست. پس باید
از هر لحظهی حضور، استفادهی کیفی کرد. نتایج کیفی را تنها از فرایندهای کیفی که به صورت علمی مدیریت شده باشند میتوان انتظار داشت. اندیشهی مولد براساس آموزههای دانا، لحظات را از عناصر کیفی محتوا میدهد. بهطوری که هر لحظه مفهوم خاصی یافته و از ارتباطی پویا
بین این لحظات، فرایندی زیبا به نام زندگی به وجود میآید. و اینگونه است که آموزهها تنها در محیط آموزشی باقی نمیمانند و در جغرافیایی به وسعت تمامی عرصههای زندگی حضور مییابند.»
خروج از چرخهی زیبای تکرار، مدیریت زندگی کیفی، آموزش، مفهومی فراتر از محیط آموزشی، تفاوت گذر کیفی و کمی زمان، درک پدیدهها در فرایند تعامل پویا با سایر پدیدهها، کاهش خطا در تشخیص چراییها، ارج نهادن به دانش تخصصی و نگاه مهربان به انسان و مناسبات انسانی، ازجمله
مسائلی است که در این مقاله به آن توجه شده است.
متن کامل این مقاله را میتوانید در فصلنامهی رشد آموزش فیزیک، شمارهی 94، بهار 1390 ببینید.