عکس رهبر جدید
شکل‌گیری «قطب‌های مجازی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای»
منبع: فصل‌نامه‌ی «رشد آموزش فنی‌ و حرفه‌ای»

فصل‌نامه‌ی رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای در جدیدترین شماره‌ی خود، با ارائه‌ی مقاله‌ای با عنوان: شکل‌گیری «قطب‌های مجازی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای»، استقبال از تحولات هزاره‌ی سوم، بر ضرورت این موضوع تأکید کرده است.

در مقدمه‌ی این مقاله که توسط آقای غلامحسین حسین‌زاده یوسفی تهیه شده، آمده است:
«حداکثر تا پایان قرن بیستم، آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای بر توسعه‌ی رشته‌های خاصی مانند مکانیک خودرو یا جوشکار و به‌تربیت تکنسین درجه‌ی 1 و 2 و کارگر ماهر و نیمه‌ماهر و متناسب با ساختار طبقات شغلی در صنعت متمرکز بود. درنتیجه، برنامه‌ریزی و تربیت «یک‌سان» نیروی انسانی مورد نیاز در محیط‌های آموزشی فنی‌وحرفه‌ای با استانداردهای آموزشی و با طرح‌ریزی یک دوره‌ی کارآموزی در محیط واقعی ممکن به نظر می‌رسید. در عین حال، با روند فعلی تخصصی شدن بازار کار، پیچیده‌تر شدن ابزار کار، تقاضا برای سطوح بالاتری از مهارت‌ها در حال شکل گرفتن است. دولت‌ها، صاحبان مشاغل و شرکت‌های تجاری به‌طور فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاری در مراکز سنتی آموزش و فنی‌وحرفه‌ای و کارآموزی برای تربیت نیروی کار فاصله می‌گیرند و آن را پرهزینه و فشار بر بودجه آموزش عمومی تلقی می‌کنند. در برخی از کشورها عمدتاً آموزش فنی‌وحرفه‌ای به پس از متوسطه منتقل شده و از طریق ارائه‌ی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای استاندارد، در قالب بسته‌های آموزشی و به کمک استانداردهایی برای ارزیابی مدارک شغلی شکل گرفته است. اما عاقلانه نیست بدون مطالعه و فراهم کردن زیرساخت‌ها، خود را وارد تحولات هزاره‌ی سوم کنیم.»
در ادامه این مقاله، وظایف «قطب‌های فنی‌وحرفه‌ای» با عنوان‌های: آماده کردن معلمان فنی‌وحرفه‌ای برای آموزش، برنامه‌ریزی مطالعات اقدام‌پژوهی در مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای، تحقیق در آموزش فنی‌وحرفه‌ای، ترویج فرهنگ آموزش مداوم در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، ساخت ابزار، ارزش‌یابی و گزارش نتایج امتحانات انجام‌شده در سطح مدارس کشور و همکاری قطب‌های مجازی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای با یکدیگر تشریح شده است.
متن کامل این مقاله را می‌توانید در فصل‌نامه‌ی رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای، شماره‌ی 22، بهار 1390 مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۴۰۵
کد خبر : ۲۵۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید