عکس رهبر جدید
اَلکندی، دانشمند مسلمان و پدر صنعت عطرسازی
زندگی‌نامه‌ی این دانشمند مسلمان در این شماره‌ی فصلنامه «رشد آموزش شیمی» چاپ شده است

فصلنامه‌ی رشد آموزش شیمی در جدیدترین شماره‌ی خود، با ارائه‌ی مقاله‌ای، «الکندی»، فیلسوف جهان اسلام و پدر صنعت عطرسازی را معرفی کرده است.

در این مقاله که به کوشش مهدیه سالارکیا تهیه شده، آمده است:
در سال 801 پس از میلاد، در خانواده‌ای از نسل قبیله‌ی کِندا، پسری زاده شد که به عنوان یکی از بزرگان و فیلسوفان جهان عرب شهرت گرفت.
قبیله‌ی کندا خود از اتحاد شماری از قبایل جنوب عربستان ایجاد شد و در قرن‌های پنجم و ششم به قدرت و اعتبار بالایی دست یافت. اما به تدریج این نفوذ در میانه‌ی قرن ششم رو به نابودی نهاد. با این همه در دوران گسترش اسلام در شبه جزیره‌ی عربستان، بازماندگانی از این قبیله در دستگاه خلافت عباسیان به موقعیت‌های درباری دست یافتند و پدر و پدربزرگ الکندی از این جمله بودند. چنان‌که در زمان تولد الکندی، پدرش حاکم شهر کوفه در سرزمین‌ عراق بود. به این ترتیب یعقوب ابن‌اسحاق الکندی از فرصت و شانس بزرگی برای تحصیل بهره‌مند شد چرا که در آن زمان کوفه یکی از مراکز مهم و پیشرفته‌ی فرهنگ و دانش در دنیای عرب به شمار می‌رفت. او سپس در تکمیل تحصیلات خود راه بغداد را در پیش گرفت. در این‌جا بود که به خاطر استعداد و علاقه‌مندی به فراگیری دانش به چنان شهرتی رسید که خلیفه‌ی عباسی آن زمان، مأمون او را در دارالعلم بغداد به کار گرفت. دارالعلم مرکزی بود که برای ترجمه‌ی آثار علمی کهن به جا مانده از یونان به زبان عربی در بغداد دایر شده بود. هم‌چنین بزرگ‌ترین و کامل‌ترین کتاب‌خانه پس از اسکندر در این زمان در بغداد به هدف گردآوری و نگه‌داری کتاب‌های ارزشمند از روم شرقی و دانشمندان روزگاران قدیم ایجاد شد. الکندی در زمان خلیفه‌ی بعدی، معتصم عباسی ضمن ادامه‌ی کار خود در دارالعلم، مسئولیت آموزش پسر خلیفه را نیز به عهده گرفت. در این دوران، در نتیجه‌ی تماس و ارتباط نزدیک با علوم قدیمی گوناگون به عنوان یک فیلسوف، ستاره‌شناس، روان‌شناس، شیمی‌دان شهرت یافت.
الکندی نخستین کسی بود که در مخالفت با کیمیاگری، تبدیل فلزهای کم‌ارزش به طلا را بی‌پایه شمرد و آن را افسانه‌ای بیش ندانست. نخستین دستاورد او در عرصه‌ی شیمی، استخراج اتانول به صورت نسبتاً خالص بود. الکندی طیف گسترده‌ای از فرآورده‌های معطر را شناسایی کرد و از این‌رو به عنوان پدر صنعت عطرسازی شناخته می‌شود. او آزمایش‌ها و بررسی‌های گسترده‌ای را در ترکیب گیاهان گوناگون با منابع دیگر برای تولید فراورده‌های خوش‌بو ترتیب داد و دستور کارهای فراوانی در تهیه‌ی عطر، مواد آرایشی و دارویی ارایه کرد. تهیه‌ی ماده‌ای خوش‌بو به نام غالیه به الکندی نسبت داده می‌شود. این ماده ترکیبی از مشک، کهربا و برخی اجزای دیگر است.
مشروح زندگی‌نامه این دانشمند مسلمان را می‌توانید در شماره‌ی 96 فصلنامه‌ی رشد آموزش شیمی، بهار 1390 بخوانید.

تعداد بازدید : ۲,۲۷۱
کد خبر : ۲۴۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید