عکس رهبر جدید
۲۳ آذر ۱۳۹۵ ۱۴:۲۶
روغن کنجد، سرآمد روغن‌ها
کنجد یکی از فراورده‌های گیاهی است که از مواد معدنی و اسیدهای چرب سیر نشده بسیار، برخوردار است. فصل‌نامه رشد آموزش شیمی مقاله‌ای را به ترکیب‌های شیمیایی این فراورده گیاهی اختصاص داده است

در بخش «ترکیب‌های شیمیایی کنجد» می‌خوانیم: « بخش کاربردی کنجد یعنی دانه آن، تا حدود 75 درصد حاوی پروتئین و چربی است. مقدار روغن کنجد در دانه آن، به 50 درصد می‌رسد که حدود 70 درصد آن را اسیدهای چرب سیر نشده، همچون اولییک‌اسید و لینولییک‌اسید تشکیل می‌دهد و بقیه، مربوط به اسیدهای چرب سیر شده از جمله پالمیتیک اسید و آراشیدونیک اسید است.

مقدار روغن در دانه‌های کم‌رنگ‌تر کمتر است اما مزه آن بهتر از دانه‌هایی است که رنگ تیره دارند. به‌نظر می‌رسد رنگ دانه به مقدار لینولییک اسید موجود در آن مربوط باشد؛ لینولییک اسید از جمله روغن‌های سیر نشده است که در جریان فرایند روغن‌کشی دچار اکسایش می‌شود و مزه نامطلوبی پیدا می‌کند.»

نویسنده مقاله درباره خواص درمانی روغن کنجد آورده است: «اسیدهای سیر نشده موجود در روغن کنجد از جمله اسیدهای چرب ضروری‌اند که بدن نمی‌تواند به تولید آن‌ها بپردازد و باید آن‌ها را از راه مواد غذایی به‌دست آورد.

خوردن g100 روغن کنجد، mg670 کلسیم و mg10 آهن را برای بدن تأمین می‌کند. از این‌رو مصرف این روغن به افرادی که گوشت و لبنیات کمی مصرف می‌کنند توصیه می‌شود. »



نویسنده: عبدالرضا اصلانی، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی و معلم شیمی فریدونشهر
کلیدواژه‌ها: اسید چرب سیر نشده، خواص درمانی، ترکیب شیمیایی

 

برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش شیمی، شماره 117، پاییز 1395
تعداد بازدید : ۲,۸۸۴
کد خبر : ۲,۴۴۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید