طراحی روبریک‌های چک‌لیستی و امتیازی برای درس تربیت‌بدنی
فصل‌نامه «رشد آموزش تربیت‌بدنی» در مقاله‌ای به معرفی روبریک‌های ویژه اندازه‌گیری توانایی‌های جسمانی و حرکتی دانش‌آموزان پرداخته است

«روبریک‌ها چه هستند؟» عنوان بخشی از این مقاله است.

در این بخش می‌خوانیم روبریک‌ها:
-    قوانینی برای تنظیم عملکرد مورد انتظار از دانش‌آموزان؛
-    دستورالعمل‌هایی برای کسانی که عملکرد را ارزیابی می‌کنند؛
-    نقشه راهی برای دانش‌آموزان تا به سمت مقصد هدایت شوند و
-    معیارهایی برای عملکرد دانش‌آموزان هستند.

نویسندگان اهداف روبریک را چنین برشمرده‌اند:
-    تعیین عمل موفقیت‌آمیز و عالی؛
-    کمک به برنامه معلمان که چگونه دانش‌آموزان می‌توانند به موفقیت برسند؛
-    هم‌ترازی معیارها و هدف‌های آموزشی؛
-    برآورد و تعیین میزانی که یک دانش‌آموز به هدف‌های آموزشی می‌رسد؛
-    تعیین امتیاز (نمره) دقیق‌تر و صحیح‌تر برای عملکرد دانش‌آموزان؛
-    مستند کردن روش مورد استفاده در قضاوت درباره عملکرد دانش‌آموزان.

 

در توضیح روبریک با سیستم امتیازدهی می‌خوانیم: «در این نوع روبریک، هدف علاوه بر دست یافتن به وجود یا نبود معیار از پیش تعیین شده در روبریک است. بلکه معلمان تربیت‌بدنی و ورزش می‌توانند در صورت دستیابی دانش‌آموزان به معیار به آن نمره بدهند.

به عبارت دیگر به نحوه انجام فعالیت مطابق با معیار، عددی که در روبریک است ثبت می‌شود. بنابراین معلم در این نوع روبریک برای تعیین درجه کیفیت معیارها کوششی نمی‌کند. از این روبریک می‌توان در ارزشیابی مستمر استفاده کرد.»


نویسندگان: دکتر محسن حلاجی، بیژن شیری
کلیدواژه‌ها: درس تربیت‌بدنی، سنجش و ارزیابی، معلمان، روبریک

 

 

👈 برای دریافت فایل پی‌دی‌اف این مقاله کلیک کنید

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی، شماره 59، پاییز 1395
تعداد بازدید : ۱,۷۸۶
کد خبر : ۲,۴۱۹
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید