عکس رهبر جدید
۱۹ آبان ۱۳۹۵ ۰۷:۴۱
آزادی کتاب‌های درسی!
سرمقاله آموزش زیست‌شناسی به مناسبت رونمایی از کتاب جدید‌التألیف زیست‌شناسی

در بخشی از مقاله می‌خوانیم: «در دنیای امروز نگرش آدمی به کتاب درسی نیز متحول شده است. کتاب درسی دیگر چیزی نیست که یک دهه پیش بود. امروزه کتاب درسی دیگر به معنای کتابی منفرد و ثابت نیست که مانند کتاب زیست‌شناسی و آزمایشگاه 1 شانزده سال (البته گاه با تغییرات جزئی) پی در پی در مدارس تدریس شود.بلکه جهان پرشتاب امروز کتاب درسی متغیر و متنوع می‌طلبد. یکی از تازه‌ترین نگرش‌ها به کتاب درسی، ابداع و ترویج  راهکاری به نام «کتاب درسی باز» است.

کتاب درسی باز مطابق تعریف، نوعی منبع آموزشی باز و رایگان است که مؤلفان آن را روی شبکه جهان گستر وب، چاپی یا حتی به شکل صوتی منتشر می‌کنند. هر معلم می‌تواند بر حسب نیاز خود هر قسمت از آن را که می‌خواهد، به رایگان یا به بهای اندک به دست بیاورد و حتی متناسب با نیاز خود تغییر و مورد استفاده قرار دهد. 

هم‌اکنون در برخی مدارس و دانشگاه‌های جهان، از جمله در انستیتو فناوری ماساچوست و دانشگاه هاروارد از این نوع کتاب‌های درسی باز به فراوانی استفاده می‌کنند. این نوع کتاب‌های درسی باز به علت سهولت دسترسی، بها و آزادی کاربرد به شدت مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

پژوهشی که در سال 2010 انجام شد، مشخص کرد که جذابیت این نوع کتاب‌ها برای دانشجویان حدود 80 درصد بیشتر از کتاب‌های درسی سنتی است.»

در ادامه مقاله آمده است: «جنبش منابع آموزشی باز که جنبش کتاب‌های درسی باز جزئی از آن است، پیوسته در حال گسترش است. هدف این جنبش‌ها از بین بردن برخی محدودیت‌های کتاب‌های درسی سنتی، از قبیل دشواری‌های دسترسی به آن‌هاست.

اندیشه منابع آموزشی باز در سال 2002 از سوی یونسکو معرفی شد. تعریف یونسکو از منابع آموزشی باز چنین است: درس‌افزارها و مواد یاددهی، یادگیری و پژوهشی که با اجازه‌نامه آزاد و رایگان به صورت دیجیتال و غیره منتشر می‌شوند و برای انتشار آن‌ها هیچ مانعی وجود نداشته باشد.»

 

نویسنده: محمد کرام‌الدینی، سردبیر رشد آموزش زیست‌شناسی

منبع: فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی، شماره 103، پاییز 1395
تعداد بازدید : ۲,۳۱۶
کد خبر : ۲,۴۱۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید