فصلنامهی «رشد آموزش هنر» در شمارهی بهار خود به این موضوع پرداخته است
گرهها و مشکلات پیشروی معلمان و دانشآموزان رشتهی گرافیک، موضوعی است که «فصلنامهی رشد آموزش هنر»، با ارائهی مقالهای، به آن پرداخته است. نحوهی ورود دانشآموزان به رشتههای گرافیک، هزینه بالای تحصیل و تعداد شاگردان در کلاس
درس بخشی از مشکلاتی است که در این مقاله مطرح شده است.
«سحر زندی» و «محمد هاشمی»، معلمان هنر گرمسار طی مقالهای در جدیدترین شمارهی فصلنامهی رشد آموزش هنر، به برخی مشکلات پیشروی دانشآموزان و معلمانی پرداختهاند که در هنرستانها مشغول تحصیل و تدریس
هستند. در بخشی از این مقاله آمده است: «در شرایط فعلی، انتخاب رشتهی دانشآموزان براساس معدل و نمرههای آنها در پایهی اول دبیرستان انجام میشود که بزرگترین ضعف آن، این است که برای دانشآموزانی که سطح نمرههای پایینتری دارند، رشتههای هنرستان مانند گرافیک
پیشنهاد میشود. این مسئله سبب میشود که متوسط ضریب هوشی دانشآموزان هنرستانها به میزان درخور توجهی پایین باشد.»
به گفتهی نویسندگان این مقاله، این موضوع بهمنزلهی سرعتگیرهایی هستند که از سرعت سیر صعودی پیشرفت کلاس میکاهند و دبیران هنر را نیز با مشکلاتی روبهرو میکنند. نویسندگان مقاله برای حل این مشکل در قسمتی از مقاله پیشنهاد کردهاند: «برای ورود به هنرستان، دانشآموزان
باید در آزمون ارزشیابی شرکت کنند تا علاوه بر تعیین سطح آموزشی، استعداد آنها نیز شناسایی شود تا در رشتهی گرافیک چنین مشکلاتی ایجاد نشود.»
از نگاه این دبیران هنر، هزینهی بالای تحصیل در رشتههای هنری و عدم توزیع دولتی مواد و ابزار اولیهی کار در این رشتهها، از دیگر مشکلاتی است که دانشآموزان با آن روبهرو هستند. گاه دانشآموزان با استعداد در این رشته درس میخوانند که وضعیت بد اقتصادی آنها، مانع
رشد و پیشرفتشان میشود. نبود امکانات و مواد مطلوب، به کاهش کیفیت کارهای دانشآموزان و عدم رشد خلاقیت آنها منجر میشود.
تعداد زیاد دانشآموزان بهخصوص در کلاسهای کارگاهی و همچنین زمان کوتاهی که در اختیار معلم است از دیگر مواردی است که «سحر زندی» و «محمد هاشمی» به آن اشاره کردهاند.
مشروح این مقاله را میتوانید در جدیدترین شمارهی فصلنامهی رشد آموزش هنر، شمارهی 3، بهار 1390 بخوانید.