عکس رهبر جدید
نقش دبیران تاریخ در رشد خلاقیت دانش‌آموزان
در فصلنامه‌ی «رشد آموزش تاریخ» بررسی شد

«نقش دبیران تاریخ در رشد خلاقیت دانش‌آموزان» عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره‌ی «فصلنامه‌ی رشد آموزش تاریخ» منتشر شده است. در این مقاله تلاش شده تا به دو سؤال پاسخ داده شود: برای خلاق‌کردن دانش‌آموزان چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟ دبیران تاریخ چگونه می‌توانند در توسعه‌ی خلاقیت دانش‌آموزان نقش شایسته‌ای ایفا کنند؟
«سکینه سلیقه‌دار» نویسنده‌ی این مقاله به نقش دبیران تاریخ در توسعه‌ی خلاقیت و ارائه‌ی راهکارهایی برای پرورش این توانایی در دانش‌آموزان پرداخته است.

وی در ابتدای مقاله آورده است: «برای رشد خلاقیت و نواندیشی در دانش‌آموزان، باید نخست به درک درست و روشنی از شرایط موجود برسیم و در گام بعدی بر مبنای فلسفه‌ی تعلیم و تربیت و هدف‌های اصولی و معیارهای علمی معتبر بکوشیم، تصویر روشنی از زمینه‌های بروز خلاقیت در دانش‌آموزان ترسیم کنیم.»
تغییر در شیوه‌های ارزشیابی و امتحانات، همراه کردن آموزش و یادگیری با پژوهش، آشنا ساختن مدیران و معلمان با مفاهیم خلاقیت و راهکارهای پژوهش و تقویت آن در فراگیران و افزایش سطح معلومات معلمان ازجمله مواردی است که به نظر نگارنده‌ی مقاله می‌تواند در خلاق کردن دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد.
بخش دیگر این مقاله به نقش دبیران تاریخ در علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به این درس اختصاص دارد. اجرای نمایشنامه‌ای مباحث درسی، آمیختن عمیق درس‌ها با هنر، ارزیابی و تحلیل دانش‌آموزان از مباحث، تشویق اندیشه‌های بکر و استفاده از روش بارش مغزی، ازجمله مواردی است که خانم سلیقه‌دار آن‌ها را روش‌هایی برای علاقه‌مند کردن فراگیران به درس تاریخ می‌داند.
وی در بخشی از مقاله می‌گوید: «دبیر تاریخ موفق کسی است که بتواند کلاس درس را به جای معلم‌محوری، به‌صورت دانش‌آموزمحوری اداره کند؛ طوری که دانش‌آموز در امر یادگیری، دخالت مستقیم و اساسی داشته باشد.»
برای مطالعه‌ی مشروح این مقاله می‌توانید شماره‌ی 3 (بهار 1390) مجله‌ی رشد آموزش تاریخ را مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۵۶۶
کد خبر : ۲۴۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید