عکس رهبر جدید
مترصد تشویق رفتار خوب بچه‌ها باشیم
21 راه‌کار ساده برای مدیریت مطلوب در ماهنامه‌ی «رشد مدیریت مدرسه»

علی افشاری، مربی تربیتی شهرستان سمیرم با ارائه‌ی مقاله‌ای، 21 راه‌کار ساده برای گام برداشتن در مسیر مدیریت مطلوب پیشنهاد داده است.

در بخشی از این راه‌کارها که در جدیدترین شماره‌ی ماهنامه‌ی رشد مدیریت مدرسه به چاپ رسیده، آمده است:
1. یادتان باشد شما توان و انرژی محدودی دارید، پس بخشی از مسئولیت خویش را برای اداره‌ی مدرسه، به دانش‌آموزان واگذار کنید.
2. توجه به دانش‌آموزان را در رفتار خودتان نشان دهید. به سخنانشان گوش دهید، نام آن‌ها را به‌خاطر بسپارید و با احترام صدایشان کنید. فراموش نکنید که با آن‌ها دوست شوید و با آن‌ها دوستانه رفتار کنید.
3. مترصد تشویق کردن رفتارهای خوب بچه‌ها باشید و این را در حضور جمع انجام دهید. ولی برای تنبیه ابتدا به آن‌ها تفهیم اتهام کنید و بکوشید در خفا و به‌طور انفرادی، تأدیبشان نمایید.
4. در مراسم صبحگاه زیاد صحبت نکنید. از خودتان هم تعریف نکنید. خیلی قول ندهید و تهدید هم نکنید. سعی هم نکنید طرز بیان خود را به رخ آن‌ها بکشید. یادتان باشد که بچه‌ها بیشتر از آن‌چه زبانی به آن‌ها می‌گویید، از طرز رفتار و برخوردهای شما درس می‌آموزند.
5. کم و بیش نشان دهید که از آن‌چه در مدرسه می‌گذرد باخبر هستید.
6. بکوشید به جای آن‌که آن‌چه را می‌دانید به والدین بگویید، آن‌چه که آن‌ها (والدین) نیاز دارند را برایشان توضیح دهید. همچنین پسندیده‌تر آن است که هنگام صحبت درباره‌ی‌ مسائل و مشکلات دانش‌آموزان با والدین، از شرمسار ساختن و متهم نمودن آن‌ها اکیداً پرهیز کنید.
7. در مواجهه با والدینی که بدون دعوت قبلی به مدرسه می‌آیند، از پرحرفی و سخنرانی بپرهیزید. در عوض به آن‌ها اجازه دهید که راحت حرف‌ها و نظراتشان را بگویند. طوری رفتار کنید که والدین احساس کنند حرف‌هایشان را به‌خوبی شنیده و فهمیده‌اید.
8. در هر مراسم و جمعی عادت کنید که رفتار تازه و متنوعی داشته باشد. به یکنواختی تن صدا، ایستادن در جای ثابت، تندتند قدم زدن، داشتن تکیه‌کلام و امثال آن عادت نکنید. ضمن حفظ ابهت مدیریت، خود را عالم‌تر و داناتر از دانش‌آموزان تصور نکنید و به یاد داشته باشید که چه‌بسا در ذهنی کوچک، اندیشه‌هایی بزرگ جای گرفته باشد.
9. از ابتدای سال سعی کنید وضع کلی همکاران و دانش‌آموزان خود را مورد بررسی قرار دهید و هیچ‌گاه براساس پیش‌فرض‌ها و گفته‌های دیگران نسبت به آن‌ها بدبین و یا خوش‌بین نشوید.
بقیه راه‌کارها را می‌توانید در جدیدترین شماره‌ی رشد مدیریت مدرسه، شماره‌ی 7، فروردین ماه 1389 بخوانید.

تعداد بازدید : ۱,۳۸۳
کد خبر : ۲۳۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید