عکس رهبر جدید
چگونه می‌توان دانش‌آموزان سوم راهنمایی را به درس رنگ‌ها علاقه‌مند کرد؟
این طرح اقدام‌پژوهی در فصلنامه‌ی «رشد آموزش هنر» چاپ شده است

«چگونه می‌توان دانش‌آموزان پایه‌ی سوم راهنمایی را به درس رنگ‌ها علاقه‌مند کرد»، عنوان مقاله‌ای است که در این شماره‌ی فصلنامه‌ی رشد آموزش هنر چاپ شده است.

خانم آذر رمضانی، نویسنده این مقاله در ابتدای آن آورده است: «در این طرح اقدام‌پژوهی که در طول یک سال تحصیلی انجام شده است، راه‌کارها، برنامه‌ریزی‌ها و نکات مهمی در مورد علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان پایه‌ی سوم راهنمایی در درس «رنگ‌ها» مطرح شده است: تقسیم‌بندی رنگ‌ها براساس اصلی یا فرعی‌بودن؛ سرد و گرم بودن و...»
خانم رمضانی در بیان مسئله‌ی این طرح اقدام‌پژوهی گفته است: «کتاب‌های هنر در سه پایه‌ی اول، دوم و سوم راهنمایی تحصیلی، اشکالاتی دارد: کتاب «هنر» در پایه‌ی سوم راهنمایی نیز اشکالات خاصی دارد؛ متنوع نیست؛ تصاویر، شفاف و درک‌پذیر نیستند؛ مثلاً در این کتاب، درس چهارم (از صفحه‌ی 26 تا 31) مشکلات زیر وجود دارد: 1. تصاویر نامفهوم‌اند؛ 2. پدیده‌ی درجات رنگ به غلط به «والر» تعبیر شده است؛ 3. رنگ‌ها در حد اصلی و فرعی و با یک تمرین بسیار ساده و پیش‌پا افتاده‌ی ترکیب رنگ‌ها در لیوان معرفی شده است؛ 4. تمرین‌ها در حد بسیار ضعیف و سطحی تنظیم شده است.»
نویسنده‌ی این مقاله در ادامه به مسائل گوناگونی در این طرح اقدام‌پژوهی مانند: شواهد، گردآوری اطلاعات برای راه‌حل‌ها، انتخاب راه‌حل‌ها، اعتباربخشی راه‌حل، اجرای راه‌حل و نتیجه‌گیری پرداخته و آورده است: «پس از انجام مستمر تکالیف داده شده، در کلاس هنر، به‌ویژه درس «رنگ‌ها»، دانش‌آموزان بسیار علاقه‌مند شده بودند.»

مشروح مقاله‌ی خانم رمضانی را می‌توانید در فصلنامه‌ی رشد آموزش هنر، شماره‌ی 24، زمستان 1389 مطالعه فرمایید.

تعداد بازدید : ۱,۹۹۵
کد خبر : ۲۲۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید