گفتوگوی «رشد آموزش علوم اجتماعی» با امیر رون دربارهی برنامهی درسی ملی
مدتهاست که تدوین برنامهی درسی ملی، یکی از دغدغههای مسئولان آموزش و پرورش کشور است. فصلنامهی آموزش علوم اجتماعی در گفتوگویی با امیر رون، به چیستی این برنامه و نیز ضرورت تدوین آن پرداخته است.
به گفتهی امیر رون، کارشناس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نگاه افرادی مانند امام راحل، مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی مانند قانون اساسی یا سند چشمانداز و همچنین اقتضائات موجود، لزوم وجود یک طرح و نقشه را
نشان میداد. نقشهای که چارچوبهای محتوایی نقش آموزش و پرورش را مشخص کند. وی با تأکید بر اینکه در برنامهی درسی ملی سه نهاد مهم خانواده، مدرسه و جامعه مورد توجه قرار گرفتهاند، میگوید: «فلسفه و تربیت اسلامی، یک رویکرد تحت جملهی خیلی شفاف است؛ رویکردی که
از چهار کلیدواژهی مشخص تشکیل شده است: موقعیت، فطرت توحیدی، مراتبـ یعنی طی مراتبـ و حیات طیبه. یعنی متربی باید بتواند از فطرت توحیدیاش شکوفا شود و طی مراتب کند تا به حیات طیبه برسد. این رویکرد کلی در برنامهی درسی ملی است.»
به گفتهی این کارشناس، توحید محوری، حاکمیت دین، کمالجویی فردی و اجتماعی، عدالت آموزشی و فطرتگرایی ازجمله اصول ناظر بر کلیات، رویکرد و منطق برنامهی درسی ملی است.
شرایط و ویژگیهای مربی در برنامهی درسی ملی، تنوع فرهنگی و قومی و برخی اصول حاکم بر برنامهی درسی ملی از دیگر موضوعاتی است که مشروح آن را میتوانید در جدیدترین شمارهی
فصلنامهی رشد آموزش علوم اجتماعی، شمارهی 49، زمستان 1389 مطالعه کنید.