گفتوگوی «رشد آموزش زمینشناسی» با خانم فروغ راستیان، دبیر با سابقهی شیراز
کسانی که سرکلاس درس میروند باید بدانند، بچهها برای یادگیری درس زمینشناسی هیچ انگیزهای ندارند و اگر دبیر هم انگیزهاش را از دست بدهد، به هیچ نتیجهای نمیرسد.
خانم فروغ راستیان، دبیر زمینشناسی شهر شیراز در گفتوگو با فصلنامهی رشد آموزش زمینشناسی ضمن بیان این مطلب، میگوید: «معلم باید با علاقهمندی مطالب را بیان کند، نه به صورت باری به هر جهت. بچهها به من میگویند:
شما چهقدر با حرارت حرف میزنید. ما احساس میکنیم، همه وجودتان در کلماتی است که میگویید. واقعاً هم همینطور است. من وقتی سرکلاس میروم، حتی اگر مشکلی هم داشته باشم، همهچیز را فراموش میکنم و فقط به مطلبی توجه دارم که درس میدهم. معلمان تازهکار باید به این
مسائل توجه کنند و با تمام وجود سرکلاس بروند. نه اینکه فقط جسمشان سرکلاس باشد و روحشان در جای دیگری.»
خانم راستیان در بخش دیگری از این مصاحبه به روش خود برای افزایش مشارکت دانشآموزان در کلاس درس اشاره میکند و میگوید: «من برای اینکه مشارکت بچهها را در کلاس درس افزایش دهم، پنج نمره را برای تحقیقات کلاسی اختصاص دادهام. بچهها از اینترنت، مجلات و کتابهای
علمی مطالبی را میآورند و در حد 5 تا 10 دقیقه در کلاس ارائه میکنند. من دیدم بچهها به این شکل، بیشتر به زمینشناسی علاقهمند میشوند. حتی از آنها میخواهم که در مورد سؤالات دوستانشان تحقیق کنند و در جلسات بعدی جواب آنها را ارائه دهند. گاهی بچهها مطالبی
را جمعآوری میکنند که خودم از آنها اطلاع ندارم.»
مشروح گفتوگو با خانم راستیان که دارای 27 سال سابقه تدریس زمینشناسی است. در
فصلنامهی رشد آموزش زمینشناسی، شمارهی 63، زمستان 1389، چاپ شده است.