نقد این کتاب توسط 60 دانشآموز دختر شهرستان فلاورجان انجام و در «رشد آموزش معارف اسلامی» چاپ شده است
فصلنامهی رشد آموزش معارف اسلامی در این شمارهی خود، گزارشی از نقد کتاب «دین و زندگی (1)» که توسط 60 دانشآموز شهرستان فلاورجان انجام شده، به چاپ رسانده است.
در مقدمهی این گزارش که از سوی گروه آموزشی دینی و قرآن شهرستان فلاورجان تهیه و توسط
گروه آموزشی دینی و قرآن متوسطهی استان اصفهان ویرایش و تنظیم مجدد شده، آمده است: «از آنجا که کتاب درسی اولین و مهمترین وسیلهی آموزشی بوده و مخاطب آن دانشآموز میباشد، و از طرفی در نظر گرفتن نقد و بررسی کتب درسی از منظر مخاطبین، تأثیر زیادی
در اصلاح آن در سالهای آتی دارد، پرسشنامهای در رابطه با کتاب دین و زندگی (1) تهیه و به دانشآموزان ارائه شد که نتیجه اظهارنظر آنها به طراحان و تدوینگران کتاب کمک میکند تا تغییرات این کتاب را در جهت یادگیری هرچه بهتر و مفیدتر آن، بهبود بخشند.
در ادامه این گزارش، نظرات دانشآموزان در پاسخ به 13 سؤال پرسشنامه، جمعبندی و پیشنهادهای زیر ارائه شده است:
* افزودن مطالبی که دانشآموزان با خواندن و تفکر در آنها احساس خوشایندی نسبت به دین اسلام و کتاب آسمانی خود داشته باشند.
* داستانهای معجزات قرآنی را در کتاب افزایش دهید.
* دروس کتاب بیشتر به صورت داستانی باشد. (بهخصوص داستانهای نبوت و امامان معصوم(ع)).
* مطالب دروس بیشتر مفهومی باشد، و از عبارات پیچیده استفاده نشود.
* احکام شرعی مناسب سن دانشآموزان در کتاب بیشتر شود.
* آشنا کردن دانشآموزان با شخصیتهای بزرگ دینی.
* دانشآموزانی مثل ما که قدرت درک و فهم آیات را ندارند چگونه میتوانند پیام آیات را بفهمند؟ حتی اگر دبیر هم این پیامها را بگوید؛ چون ذهن ما قدرت فهم و درک آیات را ندارد، نمیتوانند این حجم زیاد پیام آیه را حفظ نمایند. حجم آیات کمتر شود.
* کتاب به دو قسمت احکام و مبانی تقسیم شود.
* مطالب تکراری و کلیشهای مانند درس 5 حذف شود.
* از رنگ شاد استفاده شود.
* شعرهای کتاب بیشتر شود.
نقد کتاب دین و زندگی (1) را میتوانید در شمارهی79 فصلنامهی رشد آموزش معارف اسلامی، زمستان 1389 ببینید.