پای صحبت دکتر علی صاحبی، روانشناس بالینی در گفتوگو با «رشد مشاور مدرسه»
به اعتقاد «ویلیام گلاسر»، هنگام تصمیم به انجام هر کار، بهطور خودبهخود پشت مغزمان یک رادیو روی طول موج WIIfm روشن میشود که What is in it for me? یعنی در اینکار چه سودی برای من وجود دارد؟ و اگر نتیجه بگیریم که فایدهای ندارد،
اصلاً رغبتی به انجامش نخواهیم داشت.
دکتر علی صاحبی، استاد دانشگاه و متخصص روانشناسی بالینی در گفتوگو با «فصلنامهی رشد آموزش مشاور مدرسه» ضمن بیان این مطلب میگوید: «در برنامهریزی درسی، باید پنج نیاز گلاسری را که به اعتقاد او همهی انسانها برای
ارضای آنها برانگیخته میشوند، مد نظر قرار دهیم، و معلم باید با دانشآموزان ارتباط داشته باشد بهگونهای که بچهها مشارکت داشته باشند و منطق پشتسر درس را بدانند. و از طریق این پیوند بتوانند مواد درسی را بهعنوان بخش مؤثری در زندگی کنونی خودشان بدانند. تأثیر
گلاسر بیشتر تأثیر نگرشی است. یعنی نگرش برنامهریزان درسی را نسبتبه موضوعشان که همان «دانشآموزان» هستند، بر این اساس تغییر میدهد که دانشآموز در خلاء رفتار نمیکند و به واسطهی معلم هم رفتار نمیکند، بلکه از درون و برای ارضای نیازهایش برانگیخته میشود. حالا
اگر بخواهید مواد درسی را خوب یاد بدهید، باید با نیازهای بچه ربطش دهید.»
دکتر صاحبی میافزاید: «اساس «نظریهی انتخاب» و نفوذش و تأثیرش در برنامهریزی درسی بهگونهای است که بچهها احساس کنند در چگونگی اجرای این برنامهها مشارکت دارند، میتوانند حرف بزنند، اظهارنظر کنند و از همه مهمتر اینکه مواد درسی که به آنها آموزش میدهید باید
با منطقِ بچه، همخوانی داشته باشد. یعنی دلیلی داشته باشد که چرا این کار را میکند و چه سودی برایشان دارد؟»
متن کامل دیدگاههای دکتر صاحبی را میتوانید در شمارهی 22 فصلنامهی رشد آموزش مشاور مدرسه، زمستان 1389 مطالعه کنید.