عکس رهبر جدید
انواع بازی‌ها برای اجتماعی شدن کودکان
منبع: فصلنامه‌ی «رشد آموزش پیش‌دبستانی»

به کودکان باید کمک کرد تا از عضویت در گروه و از رفتارهای لازم برای کسب روابط گروهی مؤثر آگاهی یابند. به آن‌ها باید اجازه داد از طریق تجارب بین‌فردی مستقیم در همه‌ی سطوح و در برنامه‌های پیش‌دبستانی، از عهده‌ی این کار برآیند و خود را در گروه ببینند و عضویت و مشارکت در گروه را تجربه کنند.

دکتر مرجان گودرزی با ارائه‌ی مقاله‌ای در فصلنامه‌ی رشد آموزش پیش‌دبستانی با عنوان «جامعه‌شناسی در کودکستان»، بر نکات فوق تأکید کرده است.
در بخشی از این مقاله آمده است: «بهترین تجربه‌ها برای مشارکت و عضویت کودکان در گروه، انواع متنوعی از بازی‌هاست. ویژگی‌های بازی کودکان را می‌توان به‌عنوان فرایند رشد و سلسله‌مراتبی توصیف کرد که در آن کودکان به‌تدریج کیفیت و کمیت تعامل اجتماعی با دیگر کودکان را گسترش می‌دهند.»
خانم دکتر گودرزی در ادامه این مقاله به دیدگاه «میلارد پارتن» درباره‌ی سطوح مختلف بازی اشاره کرده و آورده است: «براساس دیدگاه «میلارد پارتن» سطوح مختلف بازی که به اجتماعی شدن کودکان می‌انجامند، به شرح زیرند:
1. بازی به‌تنهایی (منفرد)
2. بازی مشاهده‌گرانه
3. بازی موازی
4. بازی ارتباطی
5. بازی مشارکتی»
توضیح مفصل این نوع بازی‌ها و متن کامل این مقاله را می‌توانید در جدیدترین شماره‌ی فصلنامه‌ی رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره‌ی 9، زمستان 1389 مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۲,۳۵۲
کد خبر : ۱۸۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید