عکس رهبر جدید
۱۹ بهمن ۱۳۸۹ ۱۰:۰۳
نیمه‌ی پنهان دروغ‌گویی
چگونه با دروغ‌گویی کودکان برخورد کنیم؟ منبع: «رشد آموزش ابتدایی»

واکنش‌های ما، در اصلاح رفتار کودکان نقش بسیاری خواهد داشت. قبل از هر کار، باید به اهمیت صداقت و راست‌گویی تأکید کرد. می‌توان به کودکان دانش‌آموز گفت که ما از شنیدن حقیقت خشنود، و برعکس، از شنیدن دروغ، ناراحت می‌شویم.

خانم اشرف مظلوم، کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی در ماهنامه‌ی رشد آموزش ابتدایی در پاسخ به یکی از سؤال‌های آموزگاران مبنی بر این‌که «چگونه با دروغ‌گویی کودکان برخورد کنیم؟» ضمن توصیه‌ی فوق، آورده است: «پی‌بردن به دلایل رفتاری که در پشت دروغ‌گویی پنهان است، در حل آن بسیار مؤثر خواهد بود. برای نمونه، اگر کودک برای جلب توجه و یا برای رسیدن به خواسته‌اش، به شما دروغ می‌گوید، می‌توانید راه‌های مثبت دیگری را برای دست‌یابی به این دو، در برابر او قرار دهید.
هم‌چنین، می‌توانید با تغییر دادن محیط و شرایطی که کودک در آن‌ها به دروغ‌گویی مجبور می‌شود، او را در اجتناب از دروغ‌گویی یاری کنید.
اگر کودک به اشتباهات خود اعتراف کرد یا به سؤالات، پاسخِ درست داد، هر چند که این پاسخِ درست، آزاردهنده باشد، هرگز او را تنبیه نکنید. چنان‌چه کودک هنگام راست‌گویی تنبیه شود، در آینده برای رهایی از تنبیه، به دروغ‌گویی روی خواهد آورد.»
خانم مظلوم در ادامه این مطلب به نکات بسیار مهم دیگری در پاسخ به این سؤال پرداخته است که می‌توانید آن‌ها را در شماره‌ی 5 ماهنامه‌ی رشد آموزش ابتدایی، بهمن 1389، مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۳۰۵
کد خبر : ۱۷۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید