منبع: «رشد تکنولوژی آموزشی»
دکتر غلامرضا یادگارزاده در مقالهای به موضوع تأکید بدون برنامه بر یادگیری و ضرورت اصلاح نگاهها به آن پرداخته است. این مقاله با عنوان «نگاهی نو به یادگیری» در ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی منتشر شده است.
در بخشی از مقاله میخوانیم: «در بسیاری از کشورهای پیشرفته که به نوعی به توسعة با ثبات مناسب دست یافتهاند، یادگیری محور کار نظام تربیتی و مدیریتی آن برعهدة تمامی دستاندرکاران نهاد تعلیموتربیت است. مخاطب این فرایند دانشآموز، معلم و مدیر هستند که هر یک نقش
خاص خود را ایفا میکنند. سؤالی که مطرح میشود این است که چطور میتوان اطمینان پیدا کرد این فرایند بهدرستی مدیریت شده و به ثمر نشسته است؟ بسیاری پاسخ به این پرسش را در نتایج پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و نرخ ارتقا جستوجو میکنند، اما آیا یادگیری همین بعد
محدود را دارد؟»
نویسنده در پاسخ به این پرسش میگوید: «نکتة مهم و حیاتی این است که محدود کردن یادگیری به آموختن چند کتاب و مطلب در یک سال تحصیلی، به نوعی ترویج رویکرد کاهشگرایانه به یادگیری است. آنچه تحت عنوان «یادگیری برای آموختن، زیستن، بهکار بستن و با هم زیستن» مطرح
شده است، دامنهای بسیار وسیع از کارکردها را با خود میآورد که فقط شناختی نیست.»
در ادامه مقاله آمده است: «نگاهی به اهداف نظام آموزشی و انتظارات مطرح در آن، این ضرورت را برجسته میسازد که نوع نگاه به یادگیری باید تغییر کند. لازم است از تلقی ناقص و محدود به یادگیری فاصله بگیریم و ظرفیت بیکران دانشآموزان را هدر ندهیم. هر ساله تعداد زیادی
دانشآموز با تنوع ظرفیت یادگیری بسیار زیاد وارد مدارس میشوند و به دلایلی که در اینجا مجال بحث در مورد آن نیست، در چارچوب خشک و غیرقابل انعطاف مدارس گیر میکنند و پس از مدتی شکل قالب را به خود میگیرند. اگر ما به دنبال افرادی هستیم که آیندهساز، قانونمدار،
خلاق و پاسخگو باشند، به حقوق دیگران احترام بگذارند، در حفظ محیطزیست بکوشند و از میراث مادی و معنوی گذشتگان مراقبت کنند، باید ابتدا نگاهمان را به یادگیری تغییر دهیم تا پس از آن بتوانیم خودمان را از حصار خشک و غیرقابل انعطاف تعلیموتربیت رها کنیم و برنامهها،
روشها، فرایندها، سازوکارها و راهبردهایمان را برای تربیت نسلی بهکار گیریم که توان رقابت در ابعاد جهانی و فعالیت اثرگذار در ابعاد ملی را داشته باشد.»
متن کامل این مقاله در ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 2 (پی در پی 242)، آبان ماه 1393 منتشر شده است.