عکس رهبر جدید
۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ۰۹:۲۲
تحول بنیادین و مدیران مدارس
میزگرد «رشد مدیریت مدرسه» پیرامون تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش

مدیران مدارس اگر به دگرگونی‌ها و تحول بنیادین در نظام آموزش‌وپرورش کشور اعتقاد نداشته باشند، هیچ کاری انجام نخواهد شد.

این مطلب در میزگرد «ماهنامه‌ی رشد مدیریت مدرسه» با عنوان «اسناد تحول بنیادین از دید مدیران مدارس» مطرح شد.
در این میزگرد که با حضور دکتر حیدر تورانی، سردبیر ماهنامه‌ی رشد مدیریت مدرسه و مسئول کمیته‌ی آموزش و ترویج و عضو کمیته‌ی تلفیق مطالعات سند ملی آموزش‌وپرورش، آقای محمد فاضل کارشناس امور آموزشی، خانم مهدوی، مدیر مؤسسه‌ی آموزشی شهید فخاری، آقای مرتضی مجدفر، عضو کمیته‌ی آموزش و ترویج سند تحول و سردبیر رشد آموزش ابتدایی و آقای احسان الله جمالی، مدیر هنرستان سپاه تهران برگزار شد، سردبیر مجله رشد مدیریت مدرسه گفت: «یکی از وظایف ما در مجله، انعکاس این رویداد (تحول بنیادین در نظام آموزش‌وپرورش) است. ما می‌خواهیم سؤال کنیم چگونه باید این اسناد در مدارس معرفی شوند و به انجام برسند؟ از مدیران چه انتظاری داریم و معلمان چه باید بکنند؟ با تدوین و تأیید سند ملی آموزش‌وپرورش چه اتفاقی در مدارس می‌افتد؟ آیا ساختار مدرسه و برنامه‌ی کلاس‌ها تغییر می‌کند؟»
آقای محمد فاضل نیز در این میزگرد، به ضرورت مدرسه محوری برای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: «برای این‌که بتوانیم برنامه را اجرایی کنیم، باید به بحث مدرسه‌محوری توجه داشته باشیم.»
خانم مهدوی مدیر مؤسسه آموزشی شهید فخاری ضمن بیان این نکته که با بخش‌نامه و تغییرات جزیی تحول ایجاد نمی‌شود، گفت: «اگر قرار است تغییری انجام شود، باید این تغییر و اتفاق در داخل مدرسه باشد، نه در پشت درهای بسته که بنشینند و قانونی تصویب کنند. این حرکت‌ها باید حتماً در مدرسه و ارتباط با تک‌تک افراد از مدیر تا همه‌ی دانش‌آموزان، انجام شود. باید آینده را ببینیم.»
خانم مهدوی افزود: «خوب بود سؤال می‌کردید قبل از نوشتن سند، چه باید می‌کردیم، باید فکرش را در مدرسه‌ها جاری می‌کردیم و از آن‌ها بازخورد می‌گرفتیم. در این صورت زودتر به نتیجه می‌رسیدیم. تغییر نگرش مدیران و نیروی انسانی مراحلی دارد. مرحله‌ی بعد از اطلاع‌رسانی اولیه، آگاهی دادن است. یعنی باید راه‌های عملی پیدا کنیم.»
آقای احسان الله جمالی مدیر هنرستان سپاه تهران هم گفت: «مدارس دولتی مشکلاتی دارند و اگر بخواهیم تحولی ایجاد شود،‌ باید برای تغییر نگرش خانواده‌ها نیز اقدام کنیم. اگر بخواهیم معلم خلاق داشته باشیم، باید برای او آرامش روحی ایجاد کنیم.»
آقای مرتضی مجدفر سردبیر رشد آموزش ابتدایی نیز در این میزگرد گفت: «مهم‌ترین مسئله این است که قرار است مدیران و معلمان این سند را اجرا کنند و به نظر من غیر از تمهیدات قانونی و سازمانی، لازم است تک‌تک موارد سند هم با چند قانون دیگر توجیه شود.»
گزارش کامل این میزگرد در جدیدترین شماره‌ی رشد مدیریت مدرسه (شماره 5، بهمن ماه 89) چاپ شده است.

تعداد بازدید : ۲,۱۷۳
کد خبر : ۱۷۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید