منبع: «رشد آموزش ریاضی»
طرحهای اسلامی در عین اینکه کاملاً تزئینیاند، تنوع ساختارهای هندسی را در چارچوب فضای اقلیدسی به تصویر میکشند. بنابراین از امتیاز بزرگ کمکآموزشی بودن برخوردارند. فصلنامه رشد آموزش ریاضی در جدیدترین شماره خود طرحهای هندسه اسلامی
را معرفی کرده است.
جان اِس عباس نویسنده و آذر کرمانیان دبیر ریاضی دبیرستانهای قم مترجم این مقاله است. در قسمتی از مقاله آمده است: «طرحهای متقارن اسلامی در سه حال و هوای هندسی مجزا قرار دارند. یکی از آنها هنر خطاطی است که اغلب در قالب حروف عربی برای الفاظی چون الله، محمد یا
آیات کوچکی از قرآن و برای خلق شکلهای متقارن هندسی دیده میشود. نوع دوم طرحها در کاشیکاریهای هنری اسلامی است. در این طرحها، شکلهای مارپیچی به هم پیوند میخورند و بهطور موجدار و موزون برای تولید سبک خاصی از شکل برگها و گلها در میآمیزند. سومین و گستردهترین
دسته از طرحهای اسلامی، از چندضلعیها و دایرهها و کمانهای دایره برای تولید فضایی که یک طرح واحد را پر میکنند، استفاده میکند. در این طرحها که روی سطوح دوبعدی شکل میگیرند یک واحد سلولی اصلی بارها تکرار میشود. نتیجه آنکه در این نوع طرح نقطه مرکزی طبیعی
برای دید چشم وجود ندارد بهطوری که شخصی که به فضای طرح نگاه میکند چشم او بهطور پیوسته «مواج» است و خطوط را به دنبال هم و با تنوعی از ترکیبات و روابط پیچیده میبیند.»
نویسندة مقاله در ادامه به استفاده از طرحهای اسلامی در تدریس تقارن ریاضی پرداخته و نوشته است: «کودکان از سنین اولیه، رنگآمیزی طرحها را دوست دارند، بنابراین طرحهای اسلامی میتواند برای معرفی تقارن به کودکان، در سن 3 یا 4 سالگی مورد استفاده قرار گیرد. در سطح
دانشگاه، از این طرحها میتوان برای تدریس تبدیلات استفاده نمود. مراحل ریاضی در تولید این طرحها، کاربرد تبدیلات متقارن در تصاویر دوبعدی را نشان میدهد. این تبدیلات یک گروه میسازند و از اینرو این طرحها روشی شهودی را برای یادگیری ایدههای محض نظریة گروهها
ایجاد میکند که کلیدی برای شرح تأثیر متقابل نیروهای طبیعی بنیادی است.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش ریاضی، شماره 116، تابستان 1393 منتشر شده است.