در «رشد آموزش علوم اجتماعی»
هرمنوتیک، از هوسرل تا گاوامر عنوان مقالهای است از کاوه تیموری که در جدیدترین شماره فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی منتشر شده است.
آقای تیموری در این مقاله به نظرات فیلسوفان و اندیشمندانی مانند هوسرل، شلایر ماخر، گاوامر و ویلهلم دیلتای درباره هرمنوتیک پرداخته است. در بخشی از مقاله آمده است: «از دیگر اندیشمندان تأویل شلایر ماخر بود که بهعنوان عالم الهیات و نیز مورخ فلسفه یونان با تأویل
سروکار پیدا کرد. از دستنویسهای او که اخیراً انتشار یافته است برمیآید که حتی میتوان گفت روش تأویل مایه اصلی و پایای اندیشه او را تشکیل میدهد. کاربردی کردن روش تأویل حاصل تلاشهای وی بود؛ بهطوری که «او بود که بدان منزلتی ویژه بخشید. او بهعنوان عالم الهیات
و فلسفه کاربردی وسیع از این روش بهدست داد.»
در ادامه میخوانیم:«هرمنوتیک نزد شلایر ماخر با توجه به حوزه کار او نظریهای است فلسفی و معرفتشناسانه. زمانی که شلایر ماخر حکم میکند که حتی کودکان نیز از راه هرمنوتیک معنای واژگان را درمییابند، اهمیت این سویه کانتی یا شناختشناسی را برجسته میکند. مثلاً
شلایر ماخر تأثیر فراوانی بر اندیشه ویلهلم دیلتای گذاشت و با این رهتوشه بود که دیلتای را بنیانگذار و معمار اصلی بنای فکری هرمنوتیک دانستهاند.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 63، تابستان 1393 منتشر شده است.