عکس رهبر جدید
۱۰ بهمن ۱۳۸۹ ۱۱:۵۷
اینجا، تلفن همراه روشن
«کاربردهای تلفن همراه در گسترش خدمات کتاب‌خانه‌ها»، منبع: رشد مدرسه‌ی فردا

در بسیاری از کتاب‌خانه‌ها استفاده از تلفن همراه ممنوع است. اما کتاب‌خانه‌های نوین، نه تنها از کاربرانشان نمی‌خواهند که تلفن همراه خود را خاموش کنند، بلکه توصیه می‌کنند آن را همیشه روشن نگه دارند. زیرا تلفن همراه یکی از ابزارهای مفید در خدمت کاربران و کتاب‌داران کتاب‌خانه‌هاست.

ماهنامه‌ی رشد مدرسه‌ی فردا در آخرین شماره‌ی خود، بهمن 1389، مقاله‌ای در این رابطه به چاپ رسانده که جالب توجه است. در چکیده‌ی این مقاله که به کوشش آقای یزدان منصوریان عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران تهیه شده، آمده است:
«مقاله‌ی حاضر به معرفی نقش‌ها و کارکردهای فناوری تلفن همراه در ارائه‌ی خدمات کتاب‌خانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی می‌پردازد. امکاناتی که از طریق این فناوری در اختیار کتاب‌داران و کاربران قرار می‌گیرد، می‌تواند در دو عرصه‌ی «ارتباطی» و «اطلاعاتی» به بهبود خدمات کتاب‌خانه‌ها کمک کند. در عرصه‌ی ارتباطی، کتاب‌خانه‌ها می‌توانند با سرعت و سهولت بیشتری با کاربران خود در ارتباط باشند. گسترش این ارتباطات زمینه‌ساز تعامل بیشتر خواهد بود و رضایتمندی استفاده‌کنندگان را در پی خواهد داشت.
در عرصه‌ی اطلاعاتی، تلفن‌های همراه می‌توانند ابزار مناسبی برای ذخیره و بازیابی حجم وسیعی از اطلاعات باشند. به همین دلیل کتاب‌های الکترونیکی، کتاب‌های گویا، نقشه‌ها، و منابع مرجع چند رسانه‌ای، به کمک تلفن‌های همراه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. مقاله‌ی حاضر کاربرد فناوری تلفن همراه را در کتاب‌خانه،‌ در بخش‌های امانت، مرجع، تازه‌های کتاب‌خانه، آموزش کاربران، و امکان دست‌رسی به منابع چاپی و غیرچاپی، توصیف می‌کند.»
 این مقاله را می‌توانید در «ماهنامه رشد مدرسه فردا، شماره 5، بهمن 89» ببینید.

تعداد بازدید : ۱,۴۱۷
کد خبر : ۱۶۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید