عکس رهبر جدید
۲۷ اَمرداد ۱۳۹۳ ۰۸:۵۲
اشتباهات والدین در تربیت کودکان
در «رشد آموزش پیش‌دبستانی»

«اشتباهات بزرگ والدین در تربیت کودکان» عنوان مقاله‌ای به قلم نرگس دهستانی اردکانی مدرس دانشگاه علمی ـ کاربردی است. این مقاله در جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی منتشر شده است.
در این مقاله آمده است: «این روزها کم نیستند کودکانی که به سبب تربیت غلط والدین آنچنان بدرفتار شده‌اند که خودخواهی و خودرأیی را از همین سنین به راحتی می‌توان در آن‌ها دید. همه والدین فرزندان خود را دوست دارند و همه‌چیز را برای آن‌ها می‌خواهند که در هر حال هزینه‌بر است. پدر و مادرهای زیادی هستند که با محبت افراطی باعث لوس شدن فرزند می‌شوند. در این صورت، بچه‌ها با وجود همه داشته‌هایشان خوشحال و راضی به نظر نمی‌رسند و مدام تقاضای بیشتری می‌کنند. لوس تربیت شدن کودکان پدیده‌ای است که معمولاً در سنین بالاتر به راحتی رفع کردنی نیست و برخی اوقات این خصیصه در سنین بالاتر نیز نمود پیدا می‌کند.»
نویسنده مقاله در ادامه به برخی اشتباهات والدین اشاره کرده است که عبارت‌اند از:
•    مقایسه کردن کودک با هم‌سالان
•    تربیت نامناسب
•    دروغ مصلحتی
•    رعایت نکردن اعتدال در تشویق فرزندان
•    داشتن توقعات غیرواقعی از کودک
•    عدم وفای به عهد
و ....
در توضیح رعایت نکردن اعتدال در تشویق فرزندان می‌خوانیم: «با تشویق کردن کودکتان باعث افزایش عزت‌نفس او می‌شوید اما باید اعتدال را رعایت کنید. اجازه بدهید که تشویق در وقت مناسب و تنها زمانی که کار فرزندتان واقعاً لایق تشویق است، انجام شود. اگر کودکان را به دلیل انجام دادن کارهای معمولی تشویق کنید، قضاوت درست درباره ارزش دستاوردهایشان را از آن‌ها می‌گیرید.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره 23، تابستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۱۹۱
کد خبر : ۱,۶۶۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید