در ماهنامهی «رشد آموزش راهنمایی» تحصیلی چاپ شده است
آموزشها باید تمرین تفکر را مهیا کنند نه آنکه صرفاً دانشهای آماده را به افراد بدهند.
دکتر یدالله سعیدنیا، نویسندهی این مقاله، ضمن تأکید بر نکتهی فوق، در ابتدای این مطلب آورده است: «در شمارهی قبل، به سه اصل جدید رسیدیم که عبارت بودند از:
1. خود را از مقام مسئول آموزش کودکان بودن خلع کنیم.
2. معلم بسیار مهم است، ولی نباید در آموزش نقش پررنگی داشته باشد. در عوض، در ایجاد زمینه برای یادگیری، نقش مهمی دارد.
3. هر فرد با توجه به نیاز و شرایط شخصی خود یاد میگیرد.»
دکتر سعیدنیا در ادامه بر موضوع زیر تأکید کرده و آورده است:
«راهنمای ما در یافتن این اصول، نگاه نوین ـ یا همان نگاه همیشگی ولی با توجهی جدید ـ به انسان است که در شمارههای قبل به آن تصریح شد و خلاصهاش این بود:
1. انسانها قدرت تفکر دارند.
2. انسانها قدرت انتخاب دارند.
3. انسانها بهطور فطری به دنبال کمال هستند.
4. انسانها میتوانند با اتکا بر سه نیروی فوق، بهترین راه را برای خود بیابند.
5. انسانها ذاتاً پاکاند و به دنبال شکوفایی و شدن آنچه باید شوند، هستند.
6. هر فرد بهترین تصمیم را برای خودش میتواند بگیرد.
با مرور دوبارهی این نگاه که مخالف نگاه قیم مآبانه، مستبدانه و آمرانه است، میتوانیم به اصول دیگری در آموزش برسیم. برای مثال میتوان گفت: آموزشها باید تمرین تفکر را مهیا کنند نه آنکه صرفاً دانشهای آماده را به افراد بدهند. اگر این اصل جدی گرفته شود. به این
معنی است که بچهها در کلاس؛تاریخ را حفظ نمیکنند و به سؤالاتی مانند اینکه فلان اتفاق کجا افتاد، جواب نمیدهند. تعریف فلات را از برنمیکنند و لازم نیست بدانند بلندترین قلهی اروپا کدام است و...»
مشروح کامل این مقاله در ماهنامهی رشد آموزش راهنمایی، شمارهی 5، بهمن 1389 چاپ شده است.