منبع: «رشد علوم اجتماعی»
فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی در جدیدترین شماره خود، مقالهای را به موضوع استفاده از رسانه در تدریس مطالعات اجتماعی اختصاص داده است. دکتر زهره عابدی و غلامرضا حمیدزاده نویسندگان این مقالهاند.
در بخشی از مقاله میخوانیم: «تأثیر رایانه و فناوری اطلاعات در درس مطالعات اجتماعی بسیار زیاد است. یافتهها نشان میدهند که استفاده از اینترنت و دسترسی به اطلاعات در محیط وب در خدمت درس مطالعات اجتماعی قرار دارد. زیرا دانشآموزان از طریق رایانه با یکدیگر ارتباط
برقرار میکنند و بر اثر این تعامل با دیدگاههای گوناگون آشنا میشوند. یعنی اینترنت مکانی برای مشارکت فعال دانشآموزان و تعامل جهانی در درس مطالعات اجتماعی است. بنابراین معلمان مطالعات اجتماعی باید یاد بگیرند که چگونه از اینترنت و مهارتهای رایانه در درس مطالعات
اجتماعی استفاده کنند.»
برخی از ابزارهای مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یادگیری درس مطالعات اجتماعی عبارتاند از:
ـ ایستگاه وب
ـ گردشهای میدانی مجازی
ـ وبکوئیستها
ـ رایانه
در توضیح وبکوئیستها میخوانیم: «وبکوئیست وبگاهی است که دانشآموزان را در تحقیق برای حل یک مسئله درگیر میسازد. دانشآموزان میتوانند فعالانه مسائل مطرح شده را بررسی کنند. پاسخ آنها را بیابند و تصمیم بگیرند. از یکسو دانشآموزان میتوانند در فعالیتهایی
درگیر شوند که به آنها در زمینه بررسی رویدادهای تاریخی از دیدگاههای گوناگون و پرسوجو کمک میکند. از سوی دیگر وبکوئیست سبب افزایش مهارتهای اجتماعی و مشارکت در گروهها میشود. همچنین محیط یادگیری برخط است و دانشآموزان با هم ارتباط برقرار میکنند. در این
صورت محیط یادگیری فراتر از دیوارهای کلاس درس است.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 63، تابستان 1393 منتشر شده است.