عکس رهبر جدید
۱۳ اَمرداد ۱۳۹۳ ۰۹:۱۷
تعریف ساده هوش هیجانی
در «رشد مشاور مدرسه»

هوش هیجانی به توانایی‌های آموخته شده‌ای اشاره دارد که به ما کمک می‌کند تا احساسات و هیجانات خود را درک و کنترل کنیم. فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه، در جدیدترین شماره خود، مقاله‌ای را به تعریف ساده هوش هیجانی اختصاص داده است.
«تعریف ساده: هوش هیجانی» مقاله‌ای است که به قلم روح‌ا... عزیزی منتشر شده است. در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «از سال‌ها پیش روان‌شناسان پی برده‌اند که برای کسب موفقیت تنها دارا بودن ظرفیت‌های هوش شناختی قوی (IQ) کفایت نمی‌کند. مطالعات نشان می‌دهد، تعداد زیادی از افراد دارای هوش شناختی و شناختی بالا نتوانسته‌اند در زمینه شغلی، زندگی زناشویی، ایجاد روابط با دیگران و حتی زمینه‌های تحصیلی موفق باشند. پس از آن نظر دانشمندان از جمله پیتر سالوی و جان مایر به توانمندی‌های دیگری جلب شد که بیشتر از جنس هیجانات بودند تا شناخت‌ها. این توانمندی که از این پس «هوش هیجانی» نامیده می‌شود، به توانایی‌های آموخته شده‌ای اشاره دارد که به ما کمک می‌کند تا احساسات و هیجانات خود را درک و کنترل کنیم تا به نفع ما کار کنند نه علیه ما.»
هوش هیجانی از پنج مهارت تشکیل شده است که عبارتند از:
1.    مهارت خودآگاهی
2.    مهارت خودنظم‌دهی
3.    مهارت خودانگیختگی
4.    مهارت همدلی
5.    مهارت‌های اجتماعی
نویسنده مقاله پس از توضیح هر یک از این مهارت‌ها چنین نتیجه‌گیری کرده است: «آنچه واضح است این است که مهارت‌های چهارم و پنجم مستقیماً با کارکردهای رهبری و مدیریت در ارتباط هستند. اما با کمی تأمل متوجه خواهیم شد که مهارت خودنظم‌دهی به منظور کنترل هیجانات، مهارت خودشناسی برای درک بهتر لایه‌های زیرین احساسات، رنجش‌ها، تمایلات و افکار و مهارت خودانگیختگی در جهت ایجاد امید و رفتاری که به آن پشتکار می‌گویند، برای یک مدیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 36، تابستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۰۷۱
کد خبر : ۱,۶۴۸
ناشناس
۱۳۹۶/۰۴/۰۲
5
0
0


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید