مقالهای از رشد پیشدبستانی
آموزش مفاهیم ریاضی در پیشدبستان عنوان مقالهای است که با ترجمه شیرین برزین در فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی منتشر شده است.
در ابتدای مقاله میخوانیم: «یادگیری ریاضی در سنین پیشدبستان با نشستن کودک در پشت میز و حفظ کردن و یا تنها روی کتابها و کاغذ، تخته سیاه و سفید اتفاق نمیافتد. آموزش ریاضی در این دوره از طریق بازیها، فعالیتها، پروژهها و بهعنوان بخشی از زندگی روزمره مورد
نظر است. دنیای کودکی مملو از فرصتهایی است برای اینکه کودکان مفاهیم ریاضی را بهطور عینی و عملی تجربه کنند. از آنجا که کودکان همیشه در تلاش برای درک جهان میباشند، ایجاد فرصتهای درگیر شدن و تفکر ریاضی راهی برای افزایش آمادگی در یادگیری و گسترش مفاهیم در دوره
کودکی است. در این دوره باید از ارائه مفاهیم انتزاعی اجتناب کرد. اینگونه آموزشها از طریق روشهای معلممحور صورت میگیرد که برای کودک مناسب نیست. در روشهایی مانند مونته سوری، های اسکوپ، رجیو امیلیا و والدورف نقش مربی بهعنوان تسهیلکننده و ارائهدهنده متون
مورد نظر است. اینگونه روشها بر کسب و کشف راهحل برای مسائل ساده توسط کودک تأکید دارد.»
در قسمت دیگر مقاله آمده است: «مربیان نقشی فعال در ایجاد یک محیط فیزیکی غنی برای یادگیری کودک دارند. آنها باید توجه داشته باشند که در برنامه درسی این دوره، ریاضیات بهعنوان موضوعی مستقل آموزش داده نمیشود و آموزش ریاضی با توجه به علایق و نیازهای سنی کودکان
به زبان هنر، موسیقی و پروژهای علمی و در قالب فعالیتهای جذاب و بهطور غیرمستقیم ارائه میگردد.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی، شماره 23، تابستان 1393 منتشر شده است.