عکس رهبر جدید
۱ اَمرداد ۱۳۹۳ ۰۹:۳۲
دانش‌آموزان باهوش در ورزش
مقاله‌ای از «رشد تربیت‌بدنی»

دانش‌آموزان باهوش؛ حساس، کمال‌گرا، پرجنب‌وجوش و فعال هستند. فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی در مقاله‌ای به نحوه برخورد با این دانش‌آموزان در زنگ ورزش پرداخته است. محمد حسنی و نجمه ترابی قهفرخی نویسندگان این مقاله‌اند.
در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: «نگرانی اصلی درخصوص دانش‌آموزان باهوش و مستعد و جویای کمال این است که ممکن است کارشان به جایی برسد که منزوی و در ساعات تربیت‌بدنی بی‌انگیزه و بی‌میل شوند و از بازی و همکاری با دیگر دانش‌آموزان کناره بگیرند و زنگ ورزش را ترک کنند. آگلر (1867) انزوا را چنین پیش‌بینی کرده است: علاقه شدید به کمال و برنده شدن در بازی چنان آدم را منزوی می‌کند که هیچ‌چیز دیگر نمی‌تواند این تأثیر را ایجاد کند و او در هر قدمی از دانش‌آموزان و هم‌کلاسی‌ها رد می‌شود و آن را پشت‌سر می‌گذارد و وقتی به هدفی می‌رسد یا برنده می‌شود، افسوس می‌خورد که دیگر دوستانش در کنارش نیستند.»
در قسمت دیگری از مقاله آمده است: «اهمیت فراهم کردن فرصت‌های مناسب برای دانش‌آموزان باهوش در زنگ ورزش انکارناشدنی است و بهترین کمک به آن‌ها برای ایجاد زمینه‌ای برای بروز خلاقیت، درک قبول واگرایی این افراد در ساعات تربیت‌بدنی می‌باشد.
معلمان تربیت‌بدنی با ایجاد امنیت، سازمان‌دهی، گروه‌بندی صحیح و عادلانه دانش‌آموزان و آگاهی از نشانه‌های خلاقیت و ایجاد فرصت و تشویق و تقویت و رفتار مثبت باعث شکوفایی خلاقیت دانش‌آموزان می‌شوند و با ارزیابی و ارزش‌یابی سازنده و انتخاب درست محتوای زنگ ورزش به همه دانش‌آموزان به‌خصوص باهوش‌ترها کمک خواهند کرد هوشیاری خلاق‌تری داشته باشند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی، شماره 51، تابستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۱۲۹
کد خبر : ۱,۶۳۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید