عکس رهبر جدید
۱ اَمرداد ۱۳۹۳ ۰۹:۲۰
قانون تقسیمات طلایی
در «رشد هنر»

تعادل کلید هر ترکیب‌بندی موفق است. یک راه حل مفید و قدیمی برای رسیدن به تعادل، قانون تقسیمات طلایی یا یک سوم است. فصل‌نامه رشد آموزش هنر در مقاله‌ای به این قانون پرداخته است. مهسا قبایی مترجم این مقاله است.
در ابتدای مقاله آمده است: «تعادل، کلید هر ترکیب‌بندی موفق است. یک راه‌حل مفید و قدیمی برای رسیدن به تعادل، قانون تقسیمات طلایی یا یک سوم است. در این قانون، کادر تصویر به 9 قسمت میان دو خط افقی و دو خط عمودی تقسیم می‌شود.»
 در ادامه به تقسیمات طلایی در انواع عکس‌ها اشاره شده است. به‌عنوان مثال در عکس‌هایی با بیش از یک نقطه تمرکز چنین است: «تصاویر ممکن است بیش از یک نقطه تمرکز داشته باشند. برای پرهیز از اغتشاش بصری باید به محل قرارگیری این نقاط توجه کنید. اگر می‌توانید، قانون یک سوم را رعایت کنید و یا حداقل مهم‌ترین نقطه تمرکز را در یک سوم قرار دهید و از زاویه‌ای عکاسی کنید که به چشم بیننده این امکان را بدهد که در میان نقاط تمرکز تصویر حرکت کند.
نقاط طلایی، نقاط تقاطع خطوط افقی و عمودی هستند. برای دست‌یابی به یک تصویر متعادل، باید نقطه تمرکز تصویر را یکی از این چهار نقطه انتخاب کنید. اینجا همان بخشی از تصویر قرار می‌گیرد که می‌خواهید بیننده را به خود جلب کند. استفاده از خطوط عمودی در کادرهای عمودی به عکاس این توان را می‌دهد که عناصری عمودی را که از نظر بصری قوی هستند، به‌گونه‌ای چشم‌نواز در کادر جا‌گذاری کند و عناصری مانند درختان، ساختمان‌ها و یا افراد را خارج از مرکز تصویر قرار دهد.»
در بخشی با عنوان «تأکید بر آسمان» می‌خوانیم: «برای عکاسی از منظره‌‌ای که می‌خواهید در آن نقش بیشتر و زیباتری داشته باشد، می‌توانید خط افق را روی یک سوم پایین تصویر قرار دهید. به این ترتیب، منظره یک سوم پایین تصویر را اشغال می‌کند و آسمان باقی تصویر را.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش هنر، شماره 38،  تابستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۷۰۲
کد خبر : ۱,۶۳۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید