گفتوگوی «رشد آموزش ابتدایی» با مینا خیری، آموزگار ناحیهی 2 کرمان
ماهنامهی رشد آموزش ابتدایی در این شمارهی خود (بهمنماه 1389)، گفتوگویی با خانم مینا خیری آموزگار پایهی اول دبستان معرفت شهر کرمان انجام داده که از جهات مختلف قابل توجه است.
خانم مینا خیری فوق لیسانس مدیریت آموزشی، دارای 16 سال سابقهی تدریس، سرگروه آموزشی پایهی اول استان کرمان، عضو شورای تحقیقات آموزشوپرورش کرمان، عضو کمیتهی کیفیتبخشی آموزش در استان کرمان، مدرس آموزش خانواده و مدرس دورههای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان است.
خانم خیری هر روز یک لباس با رنگهای متفاوت و البته مبتنی بر لباسهای فرم آموزگاران میپوشد. او در مورد لباسهای متفاوت خود میگوید: «ممکن است همهی لباسهای مورد استفادهام در طی سال تحصیلی، به 10 مورد هم نرسد. ولی من خودم را مجاب کردهام که هر روز با یک لباس
در مدرسه حاضر شوم تا بچهها احساس یکنواختی و دلتنگی نکنند. اکثر رنگهای مورد استفادهام، بهویژه روسریها و مقنعههایم، شاد هستند.»
خانم خیری در ادامه میگوید: «یکی از مهمترین طرحهای خلاقانهی من، توجه به شادی در فرایند یاددهی ـ یادگیری در پایهی اول دبستان است. ما در فضایی از مدرسه (گوشهای از سالن اجتماعات) که بلااستفاده مانده بود، با استفاده از مقداری وسایل دورریختنی و پیشپاافتاده،
پارکی درست کردهایم که درس ریاضیات را برای کودکان فوقالعاده جذاب و لذتبخش کرده است. تبدیل محیط یادگیری به محیط یادگیری پسند، آموزش ریاضی را به زندگی واقعی کودکان نزدیک کرده است. من همواره در هر طرحی که برای پایههای اول کار میکنم، چهار نکته را در نظر میگیرم:
کودک به عنوان دارندهی حق، کودک به عنوان سازندهی حق، کودک در مقام محقق و کودک در مقام موجودی اجتماعی. من یکی از عوامل موفقیت خود را مشارکت اولیا میدانم. آنها همکاری صمیمانهای با من دارند.»
متن کامل این گفتوگو را میتوانید در ماهنامهی رشد آموزش ابتدایی، شمارهی 5، بهمنماه 89 ببینید.