عکس رهبر جدید
۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ۱۰:۰۲
تربیت عبدصالح
منبع: «رشد قرآن»

«لازمه تربیت عبدصالح، تغییر در رویکرد آموزش دانش‌آموزان» عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین فصل‌نامه رشد آموزش قرآن منتشر شده است. زهره افشاری و بهروز صاحب‌زاده نویسندگان این مقاله‌اند که به رویکرد «تماتیک» (زمینه‌محور) در تعلیم و تربیت دینی ـ مذهبی پرداخته‌اند.
در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «مراد از اصطلاح «تم» (محور یادگیری) چیست؟ هر موضوع یاددهی ـ یادگیری که حداقل چهار خصوصیت زیر را داشته باشد، می‌تواند تم یادگیری و پرورش دینی مخاطبان باشد:
1.    مورد علاقه و توجه دانش‌آموزان باشد.
2.    قابلیت عمق‌بخشی داشته باشد.
3.    ارتباطات بیرونی با موضوعات یادگیری متعدد داشته باشد.
4.    هم‌بستگی عمیق بین ارتباطات بیرونی آن باشد.»
نویسندگان مقاله در توضیح این رویکرد آورده‌اند: «در این رویکرد، محور یادگیری توسط دانش‌آموزان مطرح می‌شود و معلم با تجزیه و تحلیل میزان مفید و مناسب بودن تم معرفی شده، اعلام می‌کند که محور یادگیری جلسات (تعداد تقریبی جلسات با توجه به بودجه‌بندی سالانه توسط معلم تعیین می‌شود) مثلاً نماز است. هر یک از دانش‌آموزان یک موضوع یادگیری در زمینه نماز را مطرح می‌کند و مطالعه در مورد آن را به‌عهده می‌گیرد تا در فرصت مشخص شده و معین به مطالعه، تحقیق و... درباره موضوع یادگیری مورد علاقه خود بپردازد.»
در ادامه آمده است: «در هر جلسه دانش‌آموز یا دانش‌آموزانی که فرایند مطالعه آن‌ها پایان یافته است، نتایج یادگیری خود را به کلاس ارائه می‌دهند. به این روش اصطلاحاً «بارش مغزی» گفته می‌شود. در این صورت، علاوه بر آنکه دانش‌آموزان شرکت کننده در فعالیت‌های یادگیری آموزشگاهی ـ کلاسی، یاددهنده می‌شوند، معلم نیز به همراه سایر اولیای آموزشگاه و دانش‌آموزان، خود به یاددهنده یادگیرنده‌ای تبدیل می‌شود که دائماً همراه با شاگردان خود در حال یادگیری، رشد و تعالی و دست‌یابی به خصائص اهداف رسیدن به حیات طیبه است.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش قرآن، شماره 44، بهار 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۰۶۸
کد خبر : ۱,۶۰۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید