عکس رهبر جدید
۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ۰۹:۵۹
خانه‌‌تکانی نوجوانی
مقاله‌ای از «رشد معلم»

«خانه‌تکانی نوجوانی» عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره ماه‌نامه رشد معلم منتشر شده است. مشخصات دوره نوجوانی و نحوه رفتار والدین در برابر تغییرات این دوره از جمله موضوعاتی است که بهزاد دارابی در این مقاله به آن پرداخته است.
در بخشی از مقاله می‌خوانیم: «تاب آوردن والدین در این دوران پر افت و خیز، به «مهارت‌» نیاز دارد؛ مهارتی که گام اول آن «دانش» است. این دانش به معلمان و والدین آرامش می‌دهد. زیرا وقتی نشانه‌ها را در دانش‌آموزان یا فرزندان خود مشاهده کردند، متوجه می‌شوند که او «طبیعی» است؛ نه «سرکشی» کرده است، نه «طغیان» و نه ما در «تربیت» شکست خورده‌ایم؛ نه جامعه بی‌بند و بار شده است و نه دنیا در حال نابودی است، بلکه «دگردیسی» نوجوان آغاز شده است؛ همان دگردیسی که لازمه آن پوست انداختن است؛ پوستی که به اندازه پیکر در حال رشد، تغییر نکرده و کش نیامده است و باید عوض شود.»
در ادامه آمده است: «وقتی نوجوان وارد دوره اول متوسطه (دوره راهنمایی سابق) می‌شود، با افزایش تعداد دبیران و با گسترده شدن فعالیت‌های فوق برنامه و آموزش غیررسمی اینک آزاد است که انتخاب کند. بنابراین از همان روزهای اول، بسیار به رفتارهای مربیانش دقت می‌کند؛ رفتارهایی که شاید مربی به هیچ‌وجه قصد آموزش آن‌ها را نداشته باشد. در این‌باره می‌توانید به توجه دختران به کوچک‌ترین تغییر در نوع لباس پوشیدن دبیران خود توجه کنید. حتی برخی از آن‌ها لوازم تحریر زیبا و رنگارنگی را که معلمشان استفاده می‌کند خریداری می‌کنند؛ گویی نوشتن با قلم خاص معلم می‌تواند دانش او را نیز در نوجوان بازسازی کند.»
متن کامل این مقاله در ماه‌نامه رشد معلم، شماره 8 و 7 (پی در پی 283 و 282)، اردیبهشت و خرداد 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۸۹۳
کد خبر : ۱,۵۹۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید