مقالهای از «رشد مدرسه فردا»
«E-Learning» یا «آموزش الکترونیکی» عبارتی است که این روزها درخصوص آن بسیار شنیدهایم اما کمتر شاهد استفاده عملی از آن در آموزش کودکان و نوجوانان بودهایم.
مهدیه علی نظری کارشناس ارشد رشته کامپیوتر برای گسترش استفاده از فناوری اطلاعات برنامههایی را طراحی کرده است که مشروح آن را در جدیدترین ماهنامه رشد مدرسه فردا منتشر کرده است.
وی درباره یکی از تجربیات خود در حوزه املا نوشته است: «معمولاً دانشآموزان در دیکته شب خود در منزل، یا اصلاً غلط ندارند و یا حداکثر یک یا دو غلط دارند. ولی اگر همان املا در کلاس گفته شود، تعداد غلطهای بیشتری خواهند داشت. بر این اساس تصمیم گرفتم روشی برای یکسانسازی
املای کلاس و منزل دانشآموزان ارائه دهم و بهترین راه برای اجرای این امر استفاده از فناوری اطلاعات بود.»
در ادامه میخوانیم: «در این شیوه، آموزگار کلاس برای هر درس جدید کتاب فارسی، یک یا دو املا را از پیش آماده میکند و با صدای ضبط شده خود در سامانه املای اینترنتی وبگاه مدرسه قرار میدهد. دانشآموزان نیز با استفاده از اینترنت و از طریق سایت مدرسه، دیکته شب خود
را در منزل و با صدای معلم مینویسد. برای دانشآموزانی که امکان اتصال به اینترنت ندارند نیز در آغاز سال تحصیلی یک لوح فشرده از فایلهای صوتی املاها تهیه و در اختیارشان قرار داده میشود. اجرای این طرح موجب شد دانشآموزان اولین املای هر درس جدید را با صدای آموزگارشان
در منزل بنویسند و والدین نیز با شنیدن صدای آموزگار، با نحوه بیان واژهها، ادای کلمات و شیوه گفتن املا آشنا شوند تا بتوانند برای تمرین بیشتر دانشآموز در روزهای آتی، به شیوهای صحیح به او املا بگویند.»
طراحی بازیهای هدفمند متناسب با درسهای کتاب فارسی از دیگر تجربههای نویسنده مقاله است که در ادامه مقاله به آن پرداخته است. متن کامل آن در
ماهنامه رشد مدرسه فردا، شماره 8 (پی در پی 78)، اردیبهشت 1393 منتشر شده است.